EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

ANTI-CORRUPTION COUNCIL

72 No. 07-00-6614/2011-01
19 September 2011
Belgrade

REPORT
ON
PRESSURES ON
& CONTROL OF
MEDIA IN SERBIA



The Anti-Corruption Council has gathered data on the basis of which it can be concluded
that the media in Serbia are exposed to strong political pressure and, therefore, a full control has
been established over them. There is no longer a medium from which the public can get
complete and objective information because, under strong pressure from political circles, the
media pass over certain events in silence or report on them selectively and partially.

As the media freedom in Serbia has been jeopardized and as there is no fight against
corruption without free media, over the previous months the Anti-Corruption Council has
requested from the 50 most significant government bodies in Serbia documentation about all
forms of cooperation with media, public-relations agencies, marketing agencies, production
companies and other media subjects in the period from January 2008 until the end of June 2010,
in order to find out the methods by which the state bodies exercise their influence on the media.
The analysis covered all the ministries of the Serbian Government, certain state-owned
companies, some city utility companies, agencies and other government bodies. The Council has
also analyzed the formal ownership structure of the biggest media in Serbia.

On the basis of extensive documentation, the Anti-Corruption Council has made a
detailed analysis of media problems in Serbia and has proposed measures for overcoming them.
Our intention was to present to the public as many data as possible, together with precise and
relevant conclusions and, therefore, we forwarded the draft of this Report, while we were still
working on it, to many institutions, organizations and associations whose activities are connected
with the media. Thus, among other things, we sent the draft Report to the Media Department of
the OSCE Mission to Serbia, to the RTS Management Board chairman, Mr. Slobodan Markovic,
and to the professor of the Faculty of Political Sciences in Belgrade, Dr. Snjezana Milivojevic.
The Council has taken into consideration all the relevant remarks regarding the Report and has
made corrections in the final wording of this document.

Three basic problems of media in Serbia

One of the most important tasks in fighting corruption is to define clearly the problem of
corruption in the public and, therefore, there is no real fight against corruption without the media.
Corruption in the very media makes objective informing of the public ill-advised and the public
supervision of social activities impossible. When the control over the media by state institutions
is stronger than the control the media should have, when the interests of the hidden media
owners do not coincide with the interests of the public; when the interests of individuals are
realized at the expense of the public interest, which should be protected by the Government, then
we have the relativization of the problem of corruption in society.

The Anti-Corruption Council receives a significant number of complaints from citizens
and organizations about the work of the media in Serbia, about their being closed due to
problems of corruption and their being too connected with the ruling political and economic
elites. The Anti-Corruption Council itself has also encountered large problems in addressing the
public so far, trying to present examples of law violations by state bodies and elected officials, as
well as possible sources of major (systemic) corruption.

International institutions have also noted large problems encountered by the media in
Serbia. Thus concern was expressed by the EU Parliament’s Resolution on the European

2



Integration Process of Serbia B7-0021/2011, adopted on 19 January this year', because of the
Government’s attempt to control the work of the media, and drew attention to the ownership
concentration and lack of transparency in the media ownership structure. The participants of the
annual meeting of the European Federation of Journalists, held in June this year in Belgrade,
stated that most of the media workers have very low wages and that they are exposed to
pressures from different formal and informal centers of power. “How can a journalist be free if
he dares not ask what salary he gets?” “Journalists in Serbia have been pauperized, humiliated,
silenced and scared” is one of the judgments that could be heard at the Conference of the
European Federation of Journalists.

This description of the position of journalists in Serbia is well illustrated by a recent
example when a group of journalists whose reporting was not in accordance with the standard of
the existing editorial concept were assigned to the positions of assistant journalists and assistant
photographers, with salaries of half the amount. Those who did not accept this proposal lost their
jobs. Particularly worrying here is the fact that none of the journalists wrote a complaint under
their own names or initiated proceedings for the protection of their own rights.

While analyzing the extensive documentation, the Anti-Corruption Council perceived
three major problems with the media:

1. lack of transparency in media ownership;

2. economic influence of state institutions on the work of the media through different
types of budget payments;

3. the problem of RTS, which, instead of being a public service, has the role of the
service of political parties and ruling elites, and the consequence of all this is that
media are closed due to numerous problems encountered in Serbia, including the
problem of corruption.

The Council has found out that among the 30 most significant analyzed media in Serbia
(12 daily papers, seven weeklies, six TV stations and five radio stations), as many as 18 do not
have sufficiently transparent ownership, and their real owners are not known to the domestic
public. The reason for this is primarily the presence of off-shore companies in the media
ownership structure, whose primary purpose is to hide the real media owners and to conceal the
interests of such media from the public in this way.

The state institutions in Serbia spend huge budget funds for advertising and promotion,
whereby they make their personal and party promotion, which at the annual level exceeds 15m
euros on a sample of the 50 most significant institutions. Telekom Serbia, the Ministry of
Environment and Spatial Planning, the Ministry of Health and the Ministry of Agriculture,
Forestry and Water Management have paid the biggest amounts of money to the media and,

! http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B7-2011-0021 &format=XML&language=EN
3



http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B7-2011-0021&format=XML&language=EN

therefore, it is almost impossible to find an analytical text or an investigative approach by
journalists when reporting on the work of these institutions.

Besides the above-mentioned amount of 15m euros, depending on the source, the media
receive an additional 21 to 25m euros through public tenders. Specifically, the data on this are
incomplete and, according to the Media Study of the Ministry of Culture?, this amount was 25m
euros in 2010, while certain documents, also from the Ministry of Culture and the Provincial
Secretariat, show that the amount was approximately 21.5 m euros. In any case, if you compare it
with the total advertising market figure of about 160m euros, it can be concluded that
approximately one quarter of their income comes from the state institutions.

Public relations agencies, marketing and production agencies, mainly owned by party
activists and persons related to them, play a special role in funding media and keeping them in
economic dependence and uncertainty.

The state authorities exercise special influence through RTS which, instead of being a
public service to the citizens, is a service of political structures and productions which are closely
connected with top officials of the parties in power. During the work on this Report, we
encountered problems particularly with the part related to the public service, because the RTS
management has been refusing for months to deliver the documentation requested by the Anti-
Corruption Council in accordance with the Law on Free Access to Information of Public
Importance. The Council has not yet received the requested documentation.

Because of all the above stated, the media in Serbia have lost their primary and important
role to inform citizens about things important for their lives, as well as the role the media have in
raising awareness of a problem. Nowadays, the media owners and politicians use media
exclusively as a means for the creation of public opinion for the purpose of achieving the most
favourable rating and election results of political parties, and also for making certain individuals’
personal profits. Consequently there is no critical approach to the work of the state authorities in
most of the media, and it is impossible to find investigative journalistic texts and contributions in
the media, except in rare cases when it suits a part of a party or business elite.

1. Non-transparent ownership structure of the media

Though the media-related laws in Serbia and the international recommendations and
conventions foresee transparency of the media ownership structure and speak about the need of
establishing the pluralism of media and prevention of forbidden media concentration, the public
does not have complete information about the media owners in Serbia. The Broadcasting Law
(Article 41) specifies that a domestic legal person, established by foreign legal persons registered
in countries where, according to the domestic regulations of those countries, it is not allowed or
it is not possible to establish the origin of the founding capital, cannot take part in a tender for
broadcasting a programme. In spite of such a legal provision, there is a great number of media in
Serbia whose owners originate exactly from such countries.

2 Media Study, Ministry of Culture, http://www.kultura.gov.rs/dokumenti/SRPSKA-VERZIJA-KONACNA.doc, 79 pages.
4



http://www.kultura.gov.rs/dokumenti/SRPSKA-VERZIJA-KONACNA.doc

Furthermore, the Law on Public Information and Broadcasting (Article 7) stipulates that
all forms of monopoly in the area of public information are forbidden for the purpose of
protecting the free competition principle. Nobody can have a monopoly in foundation and
distribution of public media, or a monopoly in publishing ideas, information and opinion in a
public media. Likewise, the CoE Recommendation No. R (94) 13 on Measures to Promote
Media Transparency recommends to the member states that, through the inclusion of an adequate
legal framework, they enable the public to access the basic information on media so that they
could form their value judgment as regards the information, ideas and opinions presented by a
concrete media. The legal regulation of the European Union also has a series of
recommendations promoting media pluralism, where the issue of transparent capital in the media
is essential for the exercise of this principle. However, none of these principles have been
applied in practice.

The European Parliament’s Resolution®, by which the PMs expressed their particular
concern because the Government has been trying to control the work of the media, and because
of the controversies with the privatization of Vecernje Novosti, is a proof that Serbia has a
serious problem regarding the above stated. Among other things, the European Parliament noted
the exceptional significance of the existence of strong and independent media for a democratic
society and called for taking steps to ensure their independence from political and other
influences. The Resolution particularly drew attention to the ownership concentration and lack of
transparency in the media sector.

In spite of the existence of these clear guidelines, out of the 30 most significant media,
including 12 daily papers, seven weeklies, six TV and five radio stations with national coverage,
the Council found out that there were even 18 media in the period from 2008 to 2010 whose real
owners were not formally known. It is disappointing that the Public Media Register with the
Business Registers Agency of Serbia has not offered a minimum of information on the real
media owners, but only information which company formally published certain newspapers or
broadcast a programme. The Republic Broadcasting Agency hasn’t published data on the
ownership of the electronic media for years. Recently, on 21 July 2011, on the RBA web site has
been published the graphic representation of the structure of the radio and TV stations with
national coverage. Besides the available information about the owners on the Business Register
Agency, the representation of RBA provides the information about the owners of foreign legal
persons, which participate in ownership of the domestic media. This information does not
provide the transparency of the ownership because instead of names of the real owners they
published the names of the lawyers who represent the companies. For example, on the RBA web
site we found the information that the co-owner of the TV Avala is the company Greenberg
invest GmbH, registered in Vienna, owned by Werner Johannes Krauss, a lawyer from Vienna.
Greenberg invest owned 48,41 percent of the shares of TV Avala, the public considers that these
shares belong to Zeljko Mitrovic, the owner of TV Pink, therefore the RBA did not give an
answer who really controls TV Avala.

3 http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B7-2011-0021 &format=XML&language=EN
5



http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=MOTION&reference=B7-2011-0021&format=XML&language=EN

Out of 11 broadcasters with the national coverage, nine of them do not have transparent
ownership. The fact that the interests of the concealed media owners hide behind their non-
transparent ownership speaks best about the current media scene in Serbia. Therefore, it is a
serious question how much the media, which hide their owner as their greatest secret, are ready
to publish true and objective information.

Off-shore companies as media owners

The presence of off-shore companies is characteristic in the media ownership structure,
and their primary goal is to conceal their real owners. Thus TV Prva, RTV, B92, Radio Index and
Radio Roadstar, all with national coverage, and also the print media, such as Vecernje Novosti
and Press, are directly owned by companies registered in Cyprus, while TV Avala and the
weekly Standard are owned by unknown owners from Austria. The biggest problem with the
media that have off-shore companies in their ownership structure is the impossibility to identify
their owners, which is contrary to the Broadcasting Law applicable to electronic media and
contrary to the Law on Public Information and Broadcasting.

These are most frequently shell companies which do not have a classic infrastructure in
the country of their origin. The owner is sometimes a natural person from Serbia, and sometimes
the owner of a Cyprus company is hiding in the network of other companies established all over
the world. Besides, if you register an off-shore company in one of the tax havens, it is almost
impossible to find out the identity of the ultimate owner because instead of his hame you can
possibly come across the name of the Law Office representing that company. Therefore, it is
very difficult to follow such trails and find out what interests are intersecting through such
media. Besides hiding behind off-shore companies, the actual owners often hide behind domestic
companies as well, which are mainly owned by businessmen or politicians.

> Vecernje Novosti

Vecernje Novosti is the best example of non-transparent ownership among domestic
media, and also of an unlawful takeover by powerful businessmen, what was also noted and
particularly criticized by EU MPs.

The majority package of the Vecernji Novosti shares is owned by two Austrian
companies - Trimax Investments (24.99 percent) and Ardos Holding (24.90 percent), and by the
Cypriot company - Karamat (12.55 percent), whose actual owners have been formally unknown
for a long time. Certain details on this acquisition were disclosed to the public last year when the
German Media Group WAZ published some controversial information about its ownership. Until
then there had been only unofficial information, used by the domestic big business owners to
hide behind the capital of these off-shore companies.

Milan Beko himself confirmed his ownership of Novosti when he was hosted on the TV
B92 Programme Between the Lines (Izmedju redova) in November 2010, by saying that it had
never been disputed that he was the owner of the companies Ardos, Trimax and Karamat, and
that he was the owner of 62.4 percent of the Vecernje Novosti shares. Thereby Beko confirmed
that he had bought the said shares unlawfully and that he has been holding them illegally since

6



2006 owing to the institutions which have enabled it, because these companies are related legal
entities. Specifically, according to the Law on Takeover of Joint Stock Companies, related legal
entities can buy on the stock exchange up to 25 percent of shares, while it is mandatory to
publish a tender for the takeover of a bigger capital share, inform the Central Securities Register,
the Securities Commission and the joint stock company Novosti, which has never been done.

Even after the public admission by Milan Beko that the mentioned companies belonged
to him, the Securities Commission took seven months to formally establish this fact.

» Press

A half of the daily newspaper Press is owned by a company registered in Cyprus, Amber
Press Ltd. from Limassol. It is not known who is behind this company, and so far it has only
been speculated who the owner of Amber might be. Considering the nature of the texts published
in this paper, it has been often mentioned in the public that actually the name of Miroslav
Miskovic is behind this Cypriot company, and, for a time, the name of Milka Forcan, his
associate until recently. Control over this paper has also been ascribed even to Dragan Djilas, the
mayor of Belgrade, the vice president of the Democratic Party (DS) and owner of the powerful
marketing companies Multikom Group and Direct Media. Such doubts have been expressed by
some parliamentary parties, but no one has ever managed to find out whose interests have been
represented by the group of journalists since its establishment, when, in 2005, they separated
from the then-editorial team of the tabloid paper Kurir.

It was exactly the appearance of the Kurir that contributed mostly to the tabloidization of
the media and life in Serbia, and to the ultimate relativization of the problem of crime, corruption
and, in general, the system of value. Certain political structures found the paper suitable because,
on the basis of fabricated bombshells, it launched political knockouts; but then at a certain
moment it turned against those who had supported it politically. All this made the political
inspirators of Kurir drastically change the Law on Public Information and Broadcasting in 2009
in order to stop the paper they had themselves conceived, and then have arrested the owner of the
Kurir, Radisav Rodic, who spent nearly two years in detention because of that. On 27 July of this
year the High Court of Belgrade issued a verdict by which Rodic was sentenced to two years of
imprisonment, but he was immediately released, as he had spent the same period of time in
detention. Otherwise, for years Rodic had just been playing a game with the domestic judiciary
system, by establishing a series of related legal entities and off-shore companies that no one has
ever managed to bring to court. After the arrest of its owner at the time, Radosav Rodic, the
tabloid paper Kurir was taken over by his son Aleksandar Rodic, who is formally running the
company.

Today Djoko Kesic, the present editor-in-chief of all the Press publications, Dragan
Vucicevic, former editor-in-chief of Press and the present chairman of the Board of Directors of
Press Publishing Group, and Svetomir Marjanovic, also one of the Press editors and a former
journalist for Kurir, have six percent of the Press shares. A certain Biljana Kralj has 22 percent
of the shares of this paper.

Since the absence of the true information about the media ownership,the conclusion
about the owners are based on the editorial policy of the certain media, therefore, indicative is

7



the attitude taken by the Press towards last year’s Miskovic-Forcan affair, when this Miskovic’s
close associate left Delta Holding. Prior to that, the paper had never written critically about
Miskovic, and that was the first time it published a negative perspective about him. In July 2010
Press ran such headlines as “Milka Return the Property”, “Miskovic Sues Milka Forcan”, but
also “Hamslade’s Claim Rejected in the Dispute with Jugohemija” and “Jugohemija: Promissory
Note for Deltastar”, and then the reporting was a bit “inconsistent”. In Novosti the attitude
towards the affair was clearer because this paper has not shown respect towards Forcan since the
moment she left Delta, and the weekly Vreme was openly against Forcan. After the affair had
calmed down, the Press wrote again positively about Delta, and also about Forcan’s activities.

> TV Prva and B92

Though TV Prva and B92 are not the most popular television stations, their influence on
public opinion in Serbia is enormous, particularly in the case of B92 and its informative
programme, while TV Prva is becoming increasingly more popular because of its entertaining
programme. According to the applicable Broadcasting Law, the right to frequency use is the right
to use a natural good, and thus media with national coverage are granted, together with the
licence to broadcast a programme, also the right to use a public good belonging to all the citizens
of Serbia. However, non-transparency of ownership often enables the same owner to acquire this
public good and a number of media with national coverage, which is contrary to the Law.

TV Prva, formerly TV Fox, is fully owned by foreign business, two Cypriot off-shore
companies. The founder of TV Prva, the company TV Fox, is owned by the Cypriot company
Warraner Limited (49 percent of the shares) and by the Belgrade company Nova Broadcasting
(51 percent of the shares). The latter, a domestic company, is owned by another Cypriot off-
shore company — Antenna Stream T.V. Ltd. Because of the off-shore structure of this medium,
during the transfer process it could be found out only indirectly that the Greek shipowner Minos
Kiryaku is behind these Cypriot companies. Speaking about the media, he confirmed that he had
acquired TV Fox for one dollar from the American Fox owner, Rupert Murdoc. The Republic
Broadcasting Agency (RBA) gave approval for this ownership structure, but it never disclosed
publicly who the actual owner of the Cypriot companies is. In the graphic representation of the
ownership of the TV station with national coverage, which was published recently on the RBA
web site, it can be found that Minos Kiryaku controls 25 percent of the TV Prva through the off-
shore company, and the 75 percent of this television are controlled by the three persons, whose
surname is Kiryaku, and they are probably the members of his family.

TV Prva is an excellent example how ownership non-transparency, contrary to the Law,
enables the same owner to acquire a number of media with national frequency. Specifically, in
November 2010, RTV B92 was sold. The domestic company Astonko., owned by the namesake
Cypriot company, became its majority shareholder, but its owner is unknown. However,
information came from this medium itself that a certain Stephanos Papadopoulos is the actual
owner of this Cypriot company, together with some other persons.

Papadopoulos is also the owner of TV Macedonia (http://www.maktv.gr/) from
Thessaloniki in Greece, which is believed in this country to be a member of the Greek media
group Antenna (www.antenna.gr/tv/), owned by Minos Kiryaku, which owns TV Prva in Serbia.
According to the Register of Broadcasters in Greece, Antenna and Macedonia are formally

8


http://www.maktv.gr/
http://www.antenna.gr/tv/

unrelated TV companies, but actually Antenna has not only formally taken over the controlling
package in TV Macedonia because of the Greek regulations on media concentration, but it
controls this TV company. Therefore, there is a suspicion among the public that RTV B92 and TV
Prva have the same owner.

The Business Registers Agency (BRA) Council formally approved this ownership
change, but it has never published the information about the new, real owner of this media
company; rather it has only stated that everything had been done in accordance with the law,
though there are serious doubts of a violation of Article 99 of the Broadcasting Law resulting in
forbidden media concentration. The RBA has recently published the graphic representation of
the ownership structure of the radio and TV stations with national coverage, but it is still
impossible to conclude who controls the TV B92. Stephanos Papadopoulos is named as a owner
of the Cyprus off-shore company Lake Blade Holdings, which has 0,63 percent of the shares of
the B92. This Cyprus company is the co-owner of the company Astonko, which has 84,55
percent of the B92 shares. The RBA does not publish data about the percent of shares which
Lake Blade Holdings has in Astonko. The RBA only published that the ownership in the
company Astonko have two Cyprus companies Lake Blade Holdings and Salinik.

» TV Avala

Zeljko Mitrovic, the owner of TV Pink, is mentioned to have also been the informal
majority owner of TV Avala since March 2008, though formally he has only 4,95 percent share in
it. It is assumed that through the Austrian company Greenberg Invest, whose real owners cannot
be precisely established, and which owns 48.4 percent of this TV station, Mitrovic has the
majority share in TV Avala, which would be also contrary to Article 99 of the Broadcasting Law
and forbidden media concentration. The confirmation of this information was made in June 2011
when it was published in the media that Mitrovic was selling “his” TV Avala to SMI Group,
which owned TV Nova in Croatia and after that the negotiation about the selling procedure
started with the Al Jazeera.

Other TV Avala owners are businessman Danko Djunic, with 45.65 percent of the share,
while the Institute of Economics, which is controlled by Djunic and Aleksandar Vlahovic, a DC
MP and former minister of economy and privatization, has 0.99 percent of the share. Milosevic’s
former minister and deputy prime minister of the Federal Government, Djunic is considered to
have been the creator of the privatization concept and one of the most powerful persons in
Serbia. He is best known as the first man of the consulting company Deloitte in Serbia, which
has been the privatization consultant in the sale of many domestic companies, but also as the co-
owner of the mentioned Institute of Economics and the company Eki Investment. He has taken
part in most of the disputable privatizations in Serbia, starting from Milosevic’s time, as an
official in his government, until today, either as a consultant, or the owner of a company — from
the first sale of Telekom Serbia to the Italians, until the liquidation of banks in Serbia, the sale of
Sartid and Imlek, and numerous other domestic companies. His role was best manifested during
the doubtful privatization of C-Market, when Miroslav Miskovic, Milan Beko and the former C-
Market director, Slobodan Radulovic, made a cartel agreement, called the Memorandum of
Understanding, at the premises of Eki Investment, following the initiative of the then-prime
minister Vojislav Kostunica.



In comparison with other TV companies, TV Avala does not have a high viewer rating
and influence on public opinion, but it is significant that this TV company represents the interests
of an economic lobby. TV Avala mostly deals with topics which are suitable to its owners, and
so, since 2008, it has had the exclusive right to broadcast auction sales by the Serbian
Privatization Agency. Nevertheless, the greatest enigma regarding TV Avala is who is hiding
behind the Austrian Greenberg Invest, whose formal owner had also owned, until recently, the
domestic weekly paper Standard.

It should be reminded here that Zeljko Mitrovic has become the “Balkans media
magnate”, using the RTS infrastructure, owing to his close relations with the JUL party and the
Pink cultural kitsch, while broadcasting his programme from one room in the building of the
then-Central Committee in New Belgrade. At the end of the nineties, RTS was forced to give
Pink all the required equipment against a small compensation, and owing precisely to the
downfall of RTS, Pink started thriving. In the meantime, from this small JUL TV station,
Mitrovic has built an empire, with TV branches in Boshia & Herzegovina, Montenegro,
Macedonia and Slovenia, with 15 specialized satellite channels (Extra, Kids, Music, Plus,
Movies,...), musical and film production companies (City Records, Pink Film International), a
marketing services company (Media System) and a CD factory (Pink Digital System).

Finally, it should be stated that it is worrying that even after the democratic changes in
2000, the issue of the downfall of RTS has not been opened, nor a claim made for compensation
of damages caused to this RTV public service by the actions of Pink.

» Off-shore companies also in Radio Index and Radio Roadstar

Owners of radio stations also hide often behind off-shore companies, so that, out of a
total of five national radio stations, as many as three have owners in Cyprus.

Radio Index has also a Cypriot owner - SWF Investments Ltd. from Limassol, which
owns 49 percent of the shares. It is not known in this case either who the actual owner of these
shares is, though some documents that can be found at the Business Registers Agency show that
the director of the SWF Investments Ltd. from Cyprus is a certain Slovenian citizen called Leo
Oblak. A person with this name is the director of the Slovenian group of radio stations, Infonet
Media.

According to the data of the Business Registers Agency (BRA), the ownership structure
of the Radio Roadstar shows that 49 percent of shares belong the Croatian company Dijagram
Nekretnine d.o.0. Zagreb, whose core business is real-estate property trade. According to the
BRA information, this change occurred in May 2011, and until then the 49 percent of shares had
belonged to the Cypriot off-shore company Radich Enterprise Limited, while the remaining
shares belonged to a certain Ilija Drazic, who is still today the owner of 49 percent of the shares.
This is the third change in the ownership structure of this radio which was, according to the
previous data, owned by Euroluxpetrol-Elp belonging to Borivoje Lazovic, who is still today
registered with the BRA as the representative of this radio. According to media statements, this
change in the capital of this radio happened after Lazovic's arrest in February 2009 under
suspicion of committing the criminal act of association, receiving and giving bribes, and the

10



abuse of office, whereby the budget of the Republic of Serbia was damaged by 25m dinars, but
he was later cleared of all charges.

» New Standard

Until recently, 15 percent of the Standard weekly shares belonged to Zeljko Cvijanovic,
while 85 percent of the shares belonged to the Vienna company JK Zeitungsverlag Beteiligungs.
It is interesting that the owner of this company is the Austrian lawyer Werner Johannes Krauss,
who is also the owner of Greenberg Invest in TV Avala. In the meantime the ownership structure
of this magazine has changed so that 100% of the ownership was transferred to the company
NEW STANDARD MEDIA belonging to Matilda Veljkovic, who was working at the marketing
department of the old Standard, while the editor-in-chief was, and still is, Zeljko Cvijanovic.
Cvijanovic is known to the domestic public as a journalist who was working during the war in
the cabinet of the SDS leader Radovan Karadjic, and then he was the head of the SRNA
Reporter's Bureau in Belgrade, a Reporter journalist, an editor of Blic News, an editor of the
weekly Evropa, whose alleged relations with the State Security Service have been reported on
several occasions.

» Ekonomist

A very influential magazine where the attitudes of the economic elite can be read,
Ekonomist operates in Serbia as the official publication of the company Ekonom Ist Media
Group. The owners of this company are journalists Biljana Stepanovic Milosevic (10 percent)
and Mijat Lakicevic (0.34 percent), but also the American company Media International Group
(89.66 percent), which is operating within the American off-shore zone of the State of Delaware,
and whose owner is unknown.

> Objektiv

The weekly Objektiv also has an owner in the same off-shore zone, the company MGM
Promarket, whose actual owner can be only a matter of speculation. According to media
statements, Boris Stajkovac, who is known to the wider public as the organizer of numerous
humanitarian campaigns, the founder of the Children’s Care Centre, but also a former high
official of the Democratic Party and of Karic’s Force of Serbia Movement (PSS). The fact that
the deputy director of the company is Milica Stajkovac, his wife, supports the assumption that
these statements are probably true. Stajkovac was otherwise arrested in March 2009 and then
accused of a 2.7m dinar tax evasion.

» Nedeljni Telegraf and Borba

Nedeljni Telegraf (Weekly Telegraph), whose publishing ceased in 2010, also had a
Cypriot owner, the company Armapo Media Limited. In spite of some speculations, it is not
known who the owner of this company is either.

11



Borba, whose publishing also ceased at the end 2009, had a Cypriot owner too. The
company Buana Holdings Ltd. from Nicosia is still the owner of the company Novine Borba,
which used to publish the daily paper Borba. This Cypriot company bought the company Novine
Borba from the company Futura Plus for 5,000 euros in October 2008. The Futura Plus is now
owned by Stanko Subotic’s companies D-Trade and Emerging Market Investments from
Denmark, while the Cypriot company Buana Holdings Ltd. was represented by the journalist
Ivan Radovanovic, but its owner is not known.

Domestic politicians and businessmen as media owners

Besides the media whose owners originate from tax havens, there is a group of five media
with insufficiently transparent domestic capital, which are actually owned by domestic
businessmen or politicians — TV Happy, TV Happy Kids, Radio S, Akter and Pecat.

» Happy

The ownership structures of TV Happy and TV Happy Kids, two related TV companies
sharing the national frequency, are concealed and complex. A certain Petar Ratkovic appears
behind various companies as the ultimate owner of TV Happy, while a certain Dejan Nikolic is
the owner of TV Happy Kids. Though there are no official reports, it is believed that TV Happy is
owned by the controversial businessman Predrag Rankovic Peconi, because all the companies
having a certain share in this TV station are registered in Zemun at the same address as the
companies whose ownership in the media is attributed (though not officially) to Rankovic
(Monus, Invej). Rankovic started business with gambling houses and betting offices, while the
White Book of Organized Crime from 2002 shows him as the main money laundering operator
of the “Surcin Clan”. The Anti-Corruption Council has recently received a note from the
employed journalists, expressing their suspicion that Zeljko Mitrovic is the informal co-owner of
TV Happy.

» Radio S

Radio S is a radio station with a national frequency that is owned by a politician. Radio S
used to be owned directly by the Socialist Party of Serbia (SPS), while it is now owned by
Ljubinka Andjelkovic, mother of the high SPS official Zoran Andjelkovic, a member of the SPS
Main Board and chairman of the MB of Serbia Railways. Radio S used to be owned by the
company Genes-S, which was owned by SPS. Now it is formally owned by AS Media, whose
founder is S Media Team, owned by Zoran Andjelkovic’s mother Ljubinka.

> TV Most and Palma Plus

There are more evident examples in Serbia where party officials own media. TV Most,
with a regional licence, is owned by Dusan Bajatovic, SPS vice president and director of the
state-owned company Srbijagas; TV Palma Plus, which has regional TV frequency, is owned by

12



Dalibor Markovic, son of the mayor of Jagodina and the president of the party Jedinstvena
Srbija.

> Pecat (Stamp)

It is not possible to assert who the actual owner of Pecat is either, owing to the unusual
cyclic ownership structure, which hides the actual owner. The company Nas Pecat publishes the
paper, and its owner is the company Baam-Trade from Belgrade, which is owned by Branislav
Vucelic (10.14 percent), Ana Vucelic (10.14 percent) and then again the company Nas Pecat
(79.72 percent). However, Milorad Vucelic, who was a close associate of Slobodan Milosevic
and an SPS official, is said by the public to be the actual owner of the Pecat.

» Pravda

The owners of the daily paper Pravda are also party members. They are Jugoslav
Petkovic (47 percent), who is a member of the Serbian Progressive Party (SNS) and the chief of
the municipal administration in Zemun, and Nemanja Stefanovic (48 percent) who is an SNS
member, and it is related to Nebojsa Stefanovic, the vice chairman of the SNS Main Board.

» Vojvodina Info Group

Vojvodina Info Group, which has several regional print media is owned by party officials.
Since its establishment in 2006 its ownership structure has changed, but, at the moment, it is the
owner of the weekly Zrenjanin, Somborske novine (Sombor News), Suboticke novine (Subotica
News), Backopalanacke novine (Backa Palanka News), Vrsacke novine (Vrsac News), while its
share in Gradjanski list (Citizens’ Paper) and the weekly Akter is unclear. The best known
member of this media group is Dusan Stupar, former chief of the Belgrade Section of the State
Security Service, and now one of the owners of the company Universal Holding and numerous
domestic companies. Besides him, the other members of the Group are Srdjan Vucurevic, a
Democratic Party of Serbia (DSS) official of the Novi Sad City Council, and Nenad Romcevic,
also a DSS official of the Novi Sad City Council.

» Radio Focus

Another of the media whose owners are known by the public is Radio Focus, whose
owner is the company Interspeed, owned by Petar Komljenovic from Belgrade. His name
became known to the public during the police operation Mreza (The Net), undertaken against
cigarette smuggling, and it was claimed that he was the leader of the group that worked under the
patronage of Marko Milosevic. Bojana Kovacevic (Bajrusevic), who was also charged with
cigarette smuggling in the nineties, and who is also known as the widow of Vlada Kovacevic,
a.k.a. Tref, who was the actual owner of Interspeed, was also a witness before the Special Court
in connection to his role in this. He was killed in 1997; that was the first in the series of killings
of persons in Slobodan Milosevic’s surroundings. He was close with Marko Milosevic and,
according to the police information, the two of them were the cigarette smuggling bosses.

13



Quite a number of media experts have talked about the station’s political bias toward the
Serbian Radical Party (SRS) before the conflict in this party, and that it is now inclined toward
the Serbian Progressive Party (SNS).

Journalists as media owners

» The weekly Vreme

Among the national media there are only two owned by journalists themselves — the daily
Danas and the weekly Vreme. However, the weekly Vreme did not manage to avoid the
influence of big business to its editorial policy. Specifically, the owners of Vreme have a debt
registered in the Loan Collateral Register because of a loan taken through the company V Film
which has a registered debt of 370,000 euros to the company Delta Maxi*, which will be due on
21 March 2012. In the meantime, the company V Film has been deleted from the Register, and it
was affiliated to the company Vreme, which formally publishes the known weekly. The editorial
policy of this weekly had changed in the meantime, which shows the significant influence of the
Delta owner on the contents of this weekly’s articles, especially regarding Miroslav Miskovic’s
business operation.

This could be seen best on 3 March this year when Vreme published the “exclusive”
information that Miskovic had sold the company Delta Maxi to the Belgian Delhaize, with a big
photograph of Miskovic on the front page. In the affirmative text under the headline “World
Trade in Serbia”, Dragoljub Zarkovic, the editor-in-chief of Vreme, says that this transaction
would “have probably been accomplished sooner if spokes had not been put into the wheels,
which not only undercut the price of the regionally powerful retail trade chain, but this
insinuation made a political issue of a serious trade transaction, where Boris Tadic, the president
of Serbia, also once interfered”. This is, however, only one out of a great number of texts in
which Zarkovic defends Miskovic from the accumulated “allegations that would sometimes be
funny even to deny” and which are for Miroslav Miskovic “probably the greatest threat as

regards his position in the society”S.

Foreign capital and the state as media owners

The daily papers Blic, 24 Hours, Alo and the weekly NIN are a part of the multinational
German-Swiss publishing network Ringier Axel Springer. This group was created last year by
the merger of the Swiss Ringier and the German Axel Sringer. A significant part of other Serbian
media is still owned by the state. Besides Politika, Novi Sad Dnevnik and, partly, Vecernje
Novosti, the state as the owner controls a great number of local media in spite of the fact that the
Law on Public Information and Broadcasting provides for that the state cannot be a founder of a

* under No. ZI.br.4149/08
> http://www.politika.rs/pogledi/Dragoljub-Zarkovic/t26551.It.html

14


http://www.politika.rs/pogledi/Dragoljub-Zarkovic/t26551.lt.html

public media in Serbia, either directly or indirectly. These facts have only additionally
contributed to the chaotic media situation in Serbia and it enables direct political control of the
media.

Ownership abuse

The common feature of both the concealed media owners and the ones known to the
public is the abuse of the frequencies for the purpose of achieving individual interests. Owners
often treat the frequencies, leased to them as a public good, like their private property.

Perhaps the example of Novosti shows most illustratively the reasons and consequences
of concealing the media ownership, which is done with the help of state institutions and reflects
on the editorial policy of the media. Consequently, among other things, for years one has not
been able to find in Novosti any analytical texts criticizing or problematizing the business
operation of Miroslav Miskovic or Milan Beko, nor of their companies and related persons. Even
when they could not avoid denying certain unlawful actions, as in the case of the takeover of
Luka Beograd, the editors of Novosti always managed to avoid it, publishing only texts with the
message that “we shall all benefit from Luka” and that “everything was in accordance with the
law”, and it was always the same group of people sending the messages to the readers, including
some officials, like Predrag Bubalo, but also representatives of the Securities Commission and
the Serbian Privatization Agency.

Likewise, Miskovic and other big business owners are shown in this medium as “patriotic
businessmen”, “persons of trust”, “successful domestic businessmen”, “intelligent business
persons”, who are promoted through the headlines — “Businessmen Are Buying Plane Trees” (for
the city), “Kraljevo (after the earthquake): Three Houses from Delta”, “Delta Keeps its Word”,
“Delta is Conquering Slovenia Too”, “Three Prime Ministers at Delta”, “Dodik Wishes (to have)
a Delta City”, “Business Does Not Tailor Politics”, “Delta Is Integrating the Balkans”,
“Businessmen are With the President”, or “Serbs Behind Salford”, “Anyhow, Salford Gets

9% ¢¢

Ljubljana Dairy”, “Beko: The Best are Leaving”, etc.

Enemies are treated quite differently in Novosti, hence “Radulovic was Robbing
Everyone”, “Spanish Son-in-Law Launders Money”, and there you could read headlines like:
“Radulovic’s Network for Mercator”, etc. Especially impressive was the Novosti reporting when
Milka Forcan decided to leave Delta Holding, when it was clearly seen who the boss was
(“Milka Forcan Damages Miskovic”). How the owners’ opponents are treated in Novosti is also
shown in the text, entitled “Whom Does Barac Advise?”, published on 9 February 2011,
immediately after the announcement that the Anti-Corruption Council was working on a report
about unlawful privatization of the media. This text is another example of drastic abuse of media
because the aim was a showdown with the Anti-Corruption Council and its president, who
publicly disclosed information about unlawful actions during the acquisition of Luka Beograd,
because of which the Council has filed a criminal complaint against Milan Beko.

And not so long ago, TV Pink and Novosti reporting turned into a media war and showed
how their owners, Zeljko Mitrovic and Milan Beko abuse media for achieving their individual
interests. In February 2011, Pink suddenly started doing something this TV had never done
before — investigative journalism. Over a few days this TV started “discovering” something

15



about which certain media had been reporting long ago — that the sale of the Novosti shares had
been carried out unlawfully. According to the reports of other media whose attention was
attracted by this conflict, the reason for Pink’s sudden interest in the unlawful dealings with the
Novosti was Novosti’s previous reporting about Pink’s business fiasco in Slovenia, which then
provoked this “counterattack” by Pink. In this “counterattack”, in the middle of the February this
year, beside the TV Pink, TV Avala took a part by transmitting almost the same news about the
illegal privatization of the company Novosti. This fact showed the ownership connection
between Pink and Avala.

When speaking about the abuse of media ownership, we should mention also the real
private war fought for days by Zeljko Mitrovic against Croatia because of a dispute concerning
his personal property, where he used the national frequency, which is a public good, for this
purpose. The responsible Republic Broadcasting Agency (RBA) did not react to this example of
drastic abuse of the national frequency in spite of calls by the journalist associations.

2. Financial influence of state institutions on media (buying influence) and the
role of marketing agencies

The state institutions of Serbia spend significant budget money on advertising, which
enables making personal and party promotions in the media. Annual spending by the state
institutions on advertising in the media, based on a sample of the 50 most significant institutions
from which the Anti-Corruption Council has obtained the data, exceeds 15m euros. When you
add the funds which are officially assigned for the work of the media, we arrive at a figure of
minimum 36m or even 40m euros paid to the media from state sources. If we compare this with
the total market advertising, which according to some estimates amounts to approximately 160m
euros, it means that the media get almost one quarter of their total income from state institutions.
Thus the government gets a significant space for making its financial influence on the media,
whereby it influences their editorial policy.

There is an actual need of state authorities for advertising regarding their different
activities intended for the public, such as public procurement adverts, employment adverts,
soliciting for tenders, etc. and such activities are precisely specified by the law. Article 86 of this
Law provides that state agencies and organizations may advertise their activities and measures
important for citizens, especially in five cases: as messages calling them to participate in
elections or a referendum, measures for citizens’ actions in case of general emergency,
humanitarian campaigns, public tenders and calls, as well as in the case of economic activities,
such as buying off, purchasing, etc. The Law exclusively forbids the use of a name, image, voice
or a similar feature of an official, or direct or indirect advertising of a political organization.

However, most of the funds paid to the media were given precisely through different
types of campaigns that most frequently did not have a humanitarian character, as foreseen by
the Advertising Law, but whose aim was to promote the work and activities of the relevant
ministries. The most expensive campaigns so far have been “Let’s Clean Serbia” by the Ministry
of Environment and Spatial Planning, the promotion of the ‘startup’ loans by the Ministry of
Economy, “Kosovo Is Serbia”, the vaccination campaign against A HIN1 flu virus, the anti-
smoking campaign, etc. For example, there is no advertising programme whose production was

16



paid by the Ministry within the campaign “Let’s Clean Serbia” where Minister Oliver Dulic does
not appear as the protagonist.

Consequently, the publication of information on the work of state institutions has, over
recent years, turned into banal publication of information on promotional activities of the
officials who are in charge of state institutions, by the system “who pays more, gets more space”.
When, besides all this, the media get already-prepared and free video materials, as in the case of
the two related companies — TV Infobiro and Frame, whose services of monitoring and recording
of the events are paid by the ministries and other state institutions, and not by the media, then
they do not have to send their teams to the field at all. Infobiro provides them all they need and
what is desirable to be published. Therefore, among other things, the TV and radio contributions,
such as texts in newspapers, are most frequently deprived of any research or analysis.

It should be also noted that the Law on Public Information and Broadcasting, Article 2,
Paragraph 3, specifies that no one may even indirectly limit the freedom of public information,
and especially not by the abuse of government or individual authorizations. Nevertheless, many
budgets of state institutions are used exactly for the promotion of officials, ministers, directors
and thereby their parties. According to the documents obtained by the Anti-Corruption Council,
the company Telekom Serbia pays the biggest amount of money to the media — the company for
which it can be assumed that it has to advertise its mobile telephony services. However, this
company is immediately followed by Ministry of Environment and Spatial Planning, then the
Serbian Privatization Agency, then the Ministry of Economy and Regional Development, the
Ministry of Health and the Ministry of Agriculture, the Institute of Health Batut, the Income Tax
Department, the Electric Power Industry of Serbia (EPS), the Ministry of Interior, etc.

The examination of the Media Documentation Ebart® from 2009, which included the list
of politicians who are the most often present in the media, partly matches the list of the state
institutions who spend the most money on the media, or those that have budget-funded media
relation agencies. The greatest number of newspaper articles and contributions have been
dedicated to the work of politicians who paid the biggest amount of money to the media, and so
Mladjan Dinkic, lvica Dacic, Tomica Milosavljevic, Rasim Ljajic, Slobodan Milosavljevic,
Nebojsa Bradic ... have appeared most frequently in them. In spite of the fact that the portfolios
of the mentioned ministers are among the most attractive ones for the media and the public
because of their importance, the fact is, the amount of the awarded media space for the activities
of their ministries is not in concordance with the required quality of information, texts and
contributions published by the media about the same. Specifically, the amount of funds spent on
particular media does not decide only what space would be allocated for particular politicians,
but rather these funds are decisive when certain events or the responsibility of government
officials or civil servants should be relativized in the media.

Thus, for example, the news about the Council’s Report on Unlawful Granting of
Licences to the Company Nuba Invest for Laying Optical Cables was not even published by
some media, and those which did published only scanty information about it. Unlike the
Council’s Report, Minister Dulic, whose ministry granted the licences unlawfully, was

® http://www.danas.rs/danasrs/politika/dacic i dinkic majstori_marketinga .56.htmI?news _id=193096
17



http://www.danas.rs/danasrs/politika/dacic_i_dinkic_majstori_marketinga_.56.html?news_id=193096

immediately given an opportunity by a greater number of media to present the positive results of
the Ministry and to relativize the Council’s Report. An illustrative example is how the media
mitigated the unlawful actions at certain ministries established by the State Auditor Radoslav
Sretenovic. The media showed special “understanding” towards precisely those ministries from
the top of the list of those who spent significant budget funds on media activities.

Procurement through various models

The media have earned income from authorities and other state institutions in seven
different ways, and the basic form was the publishing of advertisements, which has been ordered
by nearly all state bodies. This basic form, which is foreseen by the Advertising Law, includes
the lease of advertising space for publishing some concrete information important for the public,
such as, for example, employment adverts, tenders for different projects, etc. Contrary to this
basic form of advertising, the media also earned income on the basis of specialized information
services, contracted information services, subscriptions to services, cultural subsidies, allocations
of money from the funds foreseen for the civil sector for implementation of projects, and even
for research services.

According to the Public Procurement Law, the regular public procurement procedure
need not be carried out for research and development services, and a contract can be concluded
directly; the same applies to the radio and TV programme production or programme
broadcasting time. Thus, in 2009 the Agency for Small and Medium-Sized Enterprises ordered
research services from the company Ringier (Blic), which included “research regarding the needs
of small and medium-sized companies for the purpose of improving their business operation”,
with the obligation to publish the same in the daily paper Blic. The services were 4.48 m dinars
worth, and their purpose was “the use of the research results by all of the public”. Such jobs for
which state institutions hire media, which are not professionally qualified for research such as
this one, were used to hide the actual nature of the cooperation between the media and party
officials who are in charge of state institutions, because the subject of such transactions is
actually a free political promotion of party officials.

It should be emphasized here that the ministries and the state institutions that are
responsible for such type of works, and which have qualified staff and which get the money from
the budget, are supposed to do these works by themselves and should not engage anyone else for
them. Thus in the concrete case, the Agency for the Development of Small and Medium-Sized
Enterprises, which hired Ringier for said research, has been established to otherwise carry out
research itself for the needs of small and medium-sized enterprises, as it gets budget funds for
such purposes. It can also cooperate with other state scientific-research institutions that are
already funded from the budget of Serbia, such as, for example, the Statistical Office of the
Republic of Serbia. However, it hired a medium, whose business is not essentially scientific-
research work, to allegedly carry out the research; but, in fact, it is buying with that money
advertising space and influence. Thus state politicians always get free promotion; the research
required for the public is practically useless.

During this analysis the Council has discovered more similar examples where media were
hired for research services, including the most drastic one in the cooperation between the

18



Ministry of Environment and the newspaper Blic, whose obligation was to research and publish
topical appendices about the environment for a compensation of 47.2m dinars.

Another significant model for hiding the actual nature of the relations between state
institutions and “buying” influence in the media is subscription. Certain state institutions have
paid subscription for news agency services, or access to “read” news and other agency reports,
that are primarily intended for other media. Though most of these institutions already pay for
press clipping services, the actual purpose of this cooperation is that the news agencies are
“paid” to report on the work of particular officials, and consequently some institutions even
concluded parallel contracts with several news agencies at the same time. In this way the
institutions ensure better dissemination of positive and promotional news about the state
authorities, as news published at a news agency service is more easily “transferred” to other
media as well. In this way media lose some of the most important roles they have and the criteria
they should meet, such as truthfulness and objectivity.

Over the last three years much more information and many more contributions have been
published about institutions which paid such monthly compensation than about those which did
not pay a subscription. The Ministry of Justice, the Ministry of Culture and the Ministry of
Foreign Affairs have been subscribed to the news agency services. A mere search on the Beta
Agency web site will show a total number of published contributions containing the term
Snesana Malovic — 10,400, 5,560 with the term Nebojsa Bradic, and 562 contributions where
Vuk Jeremic is mentioned. It is interesting that the name of President Boris Tadic appears only
1,510 times.

A number of media have been awarded the jobs to follow-up the activities of particular
state institutions, which means that the journalists of those media acted as a service to these state
institutions instead of informing the public objectively about the work of these institutions. This
“follow-up of activities” boiled down to the actual promotion of the work of the minister or
director of a state-owned company or institution. The Advertising Law has been violated in a
number of cases because the very official was promoted by the advertisement and not the
information important for the public. Certain ministries and particularly public companies have
indirectly practiced this. Thus, for example, the state-owned company JP Srbijavode leased
space in the magazine NIN to publish promotional advertisements during 2008 and 2009, but
actually these were interviews promoting the work of the director Nikola Marjanovic. When
concluding business-technical cooperation, the media were also obliged to publish interviews
with the minister or the director of the institution. Thus, within the contract for publishing the
special appendix of the Ministry of Economy and Regional Development, Blic was obliged to
publish interviews with Minister Mladjan Dinkic. According to the Law, such contents must be
marked so that it can be clearly seen that it is a paid text, or a promotional advertisement, but this
provision has rarely been observed by any medium, mostly because no politician finds it suitable
that their “visionary” messages to the public be understood as paid promotional advertisements.
On the other hand, the media do not find it suitable that such contents be clearly marked as paid,
as in this way the true nature of their relations with the party and state officials and institutions
would be disclosed.

A great number of such contracts between state authorities and media which were
formulated as contracted information service, or specialized service, have been concluded below
the nominal limit of the small-value public procurement, which enables that procurements can be

19



carried out according to the less strict procedure. In 2009 this limit was 2.9m dinars. By an
analysis of the contracts we have found out that at least 19 state institutions had contracts with
agencies, concluded just below the big-value procurement limit exceeding 2.9m dinars (or 3.44m
dinars including VAT). We have found forty or so such contracts.

» Telekom Serbia

Every year Telekom Serbia spends almost 30m euros’ on marketing, but by this analysis
we have found out that more than 10m euros is directly spent for media services. This is
probably one of the reasons why it was almost impossible to find a text that would critically
examine the problem of the sale of this company or an analysis of its business operation. The
media mainly copy the official reports of the companies about their “successful business
operation” and, therefore, the public is often deprived of the information about the indebtedness,
economic reasons for the acquisition of the telecommunication companies in the Republic of
Srpska and Montenegro, etc. Actually, during the privatization the public was regularly deprived
by the media of a series of information that shed negative light on the “positive” topic of the
privatization of Telekom. Thus the media did not publish the opinion of respectable and relevant
experts who spoke negatively about the aspect of the privatization, but the sale was considered a
“finished” matter by most major media, as well as by the ruling elite — so much “finished” that
the media were more busy with the questions on what projects the money would be spent than
with an analysis of the very sale. Some ministers were already “building roads” with money
received from the sale, and all this so that the domestic public would accept this political
platform, whose most probable interest was to have more money in the budget of the Republic of
Serbia and consequently better chances to remain in power.

With an explanation that it is only advertising mobile telephone services, Telekom Serbia
has contracts with most of the media in Serbia. The other two mobile telephone operators spend
somewhat less money for marketing than Telekom. It spends most money for advertising on RTS,
RTV Pink and RTV B92. In 2008 it spent 142.55m dinars for advertising on RTS, and in 2009,
124.02m dinars. In second place is Pink, which received from Telekom 92.82m dinars in 2008
and 136.05m in 2009. TV B92 is in third place with 76.1m dinars in 2008 and 64.28m dinars in
2009. Fox is in fourth place on the TV list, while TV Avala is in fifth place. Vecernje Novosti had
been the first among the print media by 2008, while Blic has taken over the leading position
since 2009 (Blic made 43.25m dinars in 2008 and 58.95m dinars in 2009, while Novosti made
50.55m dinars in 2008 and 42.85 in 2009). Telekom paid significant amounts to other media as
well, such as Kurir (47.40m dinars in 2008 and 35.40m dinars in 2009) and Press (34.57m dinars
in 2008 and 40.92m dinars in 2009).

The data on the annual income share made by the media from Telekom, which ranges
from 1.6 up to as much as 17.7 percent, show how important it is for the media in Serbia to have
a sponsorship contract with Telekom. Thus, for example, Telekom spent 13.09m dinars for
broadcasting commercials on TV Avala in 2009, while, according to the Business Registers
Agency, TV Avala made an operating income of 172m dinars in that year. It should be mentioned

" Telekom Serbia, “Report on Business Operation for 2009, Belgrade 2010, p.77
http://www.telekom.rs/Dokumenta/doc/telekom_godisnji_izvestaj final _srpsk_%20za_internet%20prezentaciju.pdf

20



http://www.telekom.rs/Dokumenta/doc/telekom_godisnji_izvestaj_final_srpsk_%20za_internet%20prezentaciju.pdf

here that Aleksandra Radujko, the wife of the director of Telekom, Branko Radujko, was the
editor-in-chief of this TV channel during that period. As to Branko Radujko himself, before
assuming the office at Telekom, he had been the secretary general to President Boris Tadic.

The income of the daily paper Danas and RTV B92 made from Telekom were about five
percent in 2009. In October 2008 Telekom sponsored the broadcasting of the Champions League
matches in 2008/09 (9.2m dinars) on TV B92, then in December of the same year it sponsored
the programme Operation Triumph (29.2m dinars), and, in January 2009, the New Year’s special
feature, Storks in the Fog (Rode u magli), and at the end of that year it sponsored the series
programme Big Brother (35.4m dinars including PDV).

» Ministry of Environment and Spatial Planning

Telekom is immediately followed by the Ministry of Environment and Spatial Planning,
which spends more than 1.5m euros for promotion, though it need not advertise “its” products. A
media sector should be justifiably added to this Ministry, considering the amount spent, which
they do not show as advertising but as research or provision of specialized services. In 2009 this
Ministry spent just over a half million dinars on advertising, but from other budget items it spent
between 130 and 150m dinars on promotion, buying promotion space in the media. Minister
Dulic concluded the most significant contracts with Ringier (Blic and Alo) for environment
research services, amounting annually to nearly half a million euros (47.2m dinars). Ringier
undertook the obligation to publish the research results in the daily papers Blic and Alo, so that
the research results would be accessible to the public. Even though on the Blic web site a lot of
articles about this area could be found, there is no texts on the research conducted by Ringier
could be found by searching the Blic web site, with an indication that they have been paid by the
Ministry, though there are many contributions dealing with the area. On the other hand, during
2010 alone Blic published a lot of texts in which Minister Oliver Dulic is mentioned, most
frequently in a positive context: “Dulic Is Taking 200 Builders to Kraljevo”, “Environment
Better Than in Previous Year”, “1633 Apartments Will Be Built Next Year”, “Politicians Fell for
Facebook”, etc. We could find only rare critical texts related to the proceeding initiated against
him by the Anti-Corruption Council because of allegations of possible conflict of interest, due to
the fact that his company DG Comp was doing business with 70 companies and institutions
financed from the budget of the Republic of Serbia. The consequence of the cooperation between
media and state institutions can be relativization of the actions of the state officials and media are
used to mitigate the public reaction, instead of being protagonists in discovering unlawful actions
and corruption of state authorities.

» Serbian Privatization Agency

The Serbian Privatization Agency is in third place with an annual spending of about 62m
dinars and probably because of that a great majority of the media start informing the public about
the privatization problems only when some privatization is officially revoked. The Agency
spends most of the funds on print media — Vecernje Novosti, Blic, Politika and Press. It is
interesting that the services of the TV broadcasting of auctions are provided by TV Avala, owned
by Danko Djunic, who otherwise provides a greater number of consulting services for the

21



Agency. According to the contract for TV broadcasting of auctions, signed in February 2008, TV
Avala gets 850 euros for broadcasting an auction and 350 euros for the broadcasting costs and
500 euros for the production costs. However, the contract does not define the time schedule or
the number of auctions broadcast on an annual level and, therefore, it is not possible to calculate
how much money TV Avala has made for this service.

» Ministry of Economy and Regional Development

The Ministry of Economy and Regional Development follows the Agency with annual
spending exceeding 60m dinars, which can be also a reason why there are almost no critical
reports about it in the media.

Most of the funds have been paid for the services of TV channels with national
frequencies: RTV B92, RTS and RTV Pink. The claims of the now already former minister Dinkic
that he could not promote his work are not true considering the budget spending for media
because this Ministry has had all the national TV channels on its payroll. Even a number of
media started a campaign defending the former minister after his removal from the office. Those
days Dinkic was on the front page of the B92 web site a number of times, and his activities were
regularly followed up in the informative programme of this TV channel, though he was then only
the leader of the parliamentary caucus the United Regions of Serbia.

TV B92 has made 14.34m dinars, Pink 14.18m dinars and RTS 11.06m dinars from the
Ministry of Economy and Regional Development. The print media received 2.7m dinars from
this Ministry in 2009. In 2009 Novosti followed up the work of the Ministry in their Internet
edition www.novosti.rs for a compensation of 210,000 dinars and it prepared the map of the Spas
of Serbia for 290,000 dinars. In 2010 Blic prepared and published a special appendix in the area
of economy for an amount of 590,000 dinars, where publishing of interviews with Dinkic was
specially foreseen. In 2010 the magazine Status got a job from the Ministry to follow up the
work of this institution for 3.3m dinars, with the obligation to publish a text about its work in
each edition.

» Ministry of Health

The Ministry of Health spends about 35m dinars on promotion in the media. Most of the
money was spent on the vaccination campaign against the HIN1 virus “Roll Up Your Sleeve”
(“Zavrni rukav”). That is the reason why a small number of the media reported objectively about
the transaction of the urgent purchase of the vaccine against the HIN1 virus in 2009 and,
therefore, instead of having objective information, the citizens received from the media only
calls to get vaccinated. The responsibility of the Ministry of Health and Minister Tomica
Milosavljevic in this transaction was rarely questioned in the media, though it turned out
eventually that the purchase was disputable and the quantity of the purchased vaccines excessive
and unnecessary.

The newspaper Politika rarely objectively reported on this problem, but during that
period it made 3.22m dinars from this Ministry, second to TV B92 which made 5.53m dinars for
broadcasting related commercials. In 2009 the Ministry spent direct budget funds also on the

22



Blic-promoted project “The Human Body Atlas”, amounting to 2.36m dinars, but it was not
shown as advertising. The Health Institute Batut is also related to this Ministry, with an annual
spending of about 34m dinars for promotions, which have been mainly anti-smoking and some
other anti-addiction campaigns; therefore, it is not unusual that reports on Batut are mainly
positive. In 2008 RTS received 5.8m dinars from Batut, B92 4.97m dinars, TV Avala 2.74m
dinars and the daily paper Danas 1.2m dinars.

» Ministry of Agriculture

In 2009 the Ministry of Agriculture spent more than 30m dinars on promotions, but the
money was spent through several marketing agencies and, therefore, it cannot be found out
which media published the promotional adverts. At the same time there is an impression that the
situation in this area has deteriorated over the past period, while the media popularized the
activities of the Ministry instead of writing about topics important for agriculturalists. Thus the
ecological appendix of Politika, “The Green Pages”, published in 2008, was also obliged “to
support in the texts the activities of the Ministry” because of the paid 2.4m dinars. For the topical
appendix “Blic Agriculture”, published in 2010, the Ministry was to pay Blic 510,000 dinars per
appendix (total 5.12m dinars), and in accordance with it Minister Dragin appeared more
frequently in Blic, as well as on TV B92 because in June 2010 the Ministry paid 3m dinars for ten
programmes of “Magnification” (“Uvecanje”).

» Ministry of Work and Social Policy

In 2008 the Ministry of Work and Social Policy spent 28.3m dinars on media and
promotion and 15.56m dinars in 2009, but most of the funds were spent through the agency
Maxim Media and, therefore, it cannot be found out which media received the money.

» Ministry for Kosovo and Metohija

The Ministry for Kosovo and Metohija spent the most money on advertising in the media
in 2008 at the time when Slobodan Samardzic was the minister, i.e. 21.42m dinars, while a much
smaller amount was spent in 2009.

» Ministry of Interior

The Ministry of Interior spent 14m dinars keeping the public informed in 2008, 8.89m
dinars in 2009, but the report we have received does not specify the names of the media. The
Ministry of Interior advertised itself in Blic in the encyclopedia project “All About Serbia” (“Sve
o Srbiji”) (590,000 dinars) but it is not stated when exactly. The flyer-inserting project on visa
liberation was also carried out (680,000 dinars), but there is no the data on what media were
involved.

23



» Tax Administration Department

The Tax Administration Department has advertised itself mostly in printed media
(21.62m dinars in 2008 and 23.48m dinars in 2009) and has spent most on the newspaper Danas
(3.4m dinars in 2008 and 6.4m dinars in 2009).

» National Employment Office

The National Employment Office (NSZ) spends 17m dinars annually on promotion in
media, mainly in electronic media, and thus it spent 980,000 dinars on advertisements in printed
media. In the same year it spent about 11.85m dinars for production of programmes on TV B92,
and in 2010 it spent about 3.9m dinars. In May 2009 the NSZ paid 1.95m dinars to the
newspaper Danas for the insertion of the publication “Poslovi” (“Jobs”).

» State-owned company Electrical Power Industry of Serbia (EPS)

From 2008 to 2010 the state-owned company Electrical Power Industry of Serbia (EPS)
paid 14.63m dinars for media services and cooperated with TV Happy on the promotion
campaign “EPS and Children” (“EPS i deca”), which cost nearly 1m dinars. EPS paid the largest
amount to the daily paper Danas — 2.6m dinars, but EPS spent 2.4m dinars on advertising in
Politika, and 1.26m dinars in Vecernje Novosti. A public polemic on the need for advertising this
monopolistic electrical power supply company was opened, especially in September 2010 when
it was disclosed that this state-owned company, which was one of the companies with the biggest
deficit, was to pay 800,000 euros to the football club Partizan, sponsoring it in the Championship
League and other international matches until the end of 2011.

Influence of agencies for relations with media and private production companies

Public relations agencies, marketing and production companies, which are mainly owned
by party activists or persons related to them, have a special place in the relations between state
institutions and media. Some of these agencies provide services to most of the state institutions,
so that some of the agencies receive income exclusively from state bodies. A number of state
institutions and state-owned companies have specially hired agencies for relations with the media
or production agencies, in spite of the fact that they have entire services of their own whose job
is to maintain relations with media. Therefore, engaging companies for such jobs is not only
disputable, but it is also problematic because its purpose is mainly the political promotion of the
work of ministers and directors, and not informing the public.

Out of the 22 ministries of the Government of Serbia covered by the Council’s analysis,
only three ministries have not used the services of these agencies (Ministry of Science, Ministry
of Education and Ministry for Public Administration and Local Self-Government). Among the
ministries, some hold a record in the use of services of the biggest number of agencies, such as
the Ministry for Kosovo and Methoija, which used the services of eight different agencies in
2008. Over the last three years, as many as 11 agencies worked for the Ministry of Agriculture,

24



and some agencies were also hired for particular departments within this institution. The
Ministry of Health has hired 10 agencies, and seven agencies worked for it in 2009 alone.

Moreover, these agencies, whose owners are most frequently high party officials or
persons related to them, have controlled the advertising market for years. These agencies,
actually, lease advertising space from media, and then they sell it to their clients or individual
buyers at much higher prices. While working on this Report, the Council met with
representatives of the company McCann Ericsson, who explained that they get these jobs
because the media, which are in a poor financial situation, agree, under the condition of advance
payment, to lease advertising space at lower rates than the actual market rates. However,
according to the information obtained by the Council while researching this phenomenon, it
happens that these agencies pay the media only a part of the contracted advance payment
amount, and the payment of the remaining part is used to exert pressure on the media, and they
stop paying if the medium starts pursuing a topic which is not in the interest of the agency
owner’s party, or if it is not in his personal interest.

Distribution of agencies by political parties

The analyzed contracts clearly show the party distribution of agencies, so that, for
example, the agency A Media provides services to institutions controlled by G17 Plus activists,
such as the state-owned Public Water-Management Company (JVP Srbijavode), or the National
Agency for Regional Development, the Republic Institute for Sport, the Republic Institute for
Health Insurance or the Grammar School of Kragujevac. That should not come as a surprise, as
the director of this agency is Tomislav Damnjanovic, former chairman of the G17 Plus Executive
Board and the creator of its campaigns. Damnjanovic is also the brother of Mladjan Dinkic’s
wife Tatjana. The Association of Independent Electronic Media (ANEM) has the biggest
ownership share in this company (40 percent), then Mitko Jakovleski (10 percent), and then
Veran Matic (RTV B92 editor-in-chief), Sibina Golubovic, Tomislav Damnjanovic, Tatjanja
Boskic (five percent), etc.

The Ministry of Health, at the time when Tomica Milosavljevic was the minister, also
was in active cooperation with the agency Cross Communications, owned by Svetlana
Blagojevic, who organized the campaigns called “Serbia Against Cancer”. In order to promote a
campaign against cancer, in 2009 this Ministry paid for the production of the TV series “The
Village is Burning and Granny is Combing Her Hair” (“Selo gori a baba se ceslja”) (8.35m
dinars) through the consortium Contrast Studios and Media House. Blagojevic’s agency also
worked on the campaign “Click Safely” (“Klikni bezbedno”), which was given 2.5m dinars by
the Ministry of Telecommunications, controlled by G17 Plus officials.

The agencies McCann Erickson Group and Stoa provide services to state-owned
companies and state institutions controlled by DC officials, such as Telekom Serbia, the Ministry
of Agriculture, the Ministry of Trade and Services or the Ministry of Foreign Affairs. The
agency Stoa has already been working for the Assembly of the City of Belgrade for several
years, as well as for the Assembly of the City of Novi Sad, which has been traditionally
controlled by DS.

25



The agency Profiler Team, owned by Goran Veselinovic, where, according to the SRS
information, SNS deputy president Aleksandar Vucic is employed, was providing PR services to
the Ministry of Mining and Energy for a monthly compensation of 300,000 dinars, but since SNS
has taken over power in Zemun and Vozdovac, this agency has received between 300 and 400
thousand dinars every month. It is interesting that the Profiler Team does not have any other
clients among state institutions, except only where SNS is in power.

Before losing power, DSS and Nova Srbija had also had their favourite agencies, which
can be seen best in the example of the agency Arts & Crafts, owned by Miljan Scekic, which did
a number of jobs for the Ministry for Kosovo and Methohija in 2008, for a total amount of 7.87m
dinars. The agency printed table calendars, put up posters, billboards and produced TV
programmes, and all that within the campaign “Kosovo is Serbia”. They created billboards with
dominating photos of world leaders and their statements regarding the preservation of the
country and democracy. In that year the agency made an income of more than 20m dinars, but
the next year it made only 1.32m dinars; therefore, it can be concluded that it was surviving
owing to the jobs obtained by political support, primarily by DSS and NS. Scekic was advisor to
Maja Gorjkovic at the time when she held the office of the mayor of Novi Sad, and his agency
also organized the Nova Srbija presidential candidate campaign of Velimir Ilic in the elections of
2008. A series of other agencies (Grifon Media, Masel Group, Mediana Adria) and two related
companies for the production of documentary films about Kosovo — Ronin Pro and Sans Oil -
which are now in liquidation, were also hired within the frame of campaign “Kosovo is Serbia”.

e Personal predisposition towards certain agencies

The analysis of the documentation shows that certain agencies provide services to a series
of institutions related to the work of a particular politician. Thus the agency Stoa, although
deprived of other bigger jobs, has always been engaged where Minister Sasa Dragin was. When
he was the Minister of Environment from 2007 to 2008, Stoa was doing PR for the Environment
Protection Fund, and when he took over the Ministry of Agriculture, the agency Stoa became the
most favourable agency for this Ministry, but it was particularly hired by some bodies which are
a part of this institution (General Inspectorate of the Ministry and the Department for
Agricultural Payments). The Ministry of Agriculture separately paid the agency Stoa for
information services (3.39m dinars), and separately for the services informing about the General
Inspectorate of the Ministry of Agriculture and the Department for Agricultural Payments. The
owner of the agency Stoa is Ljubomir Podunavac, a political scientist and a DS activist, who is
presently, besides working for his agency, also the director of the RTV Sabac, with which this
Ministry also has business cooperation, while the wife of this marketing expert, Jelena Kosanic
Podunavac, has been since recently the head of the RTV B92.

Furthermore, the Ministry of Agriculture also had contracts with a greater number of
other marketing agencies: McCann Erickson Group, Media S SMVG, Ebart, Can Advertising,
Grafoprojekt, Ideological Factory, Infobiro, Milk & Honey Communications and BimBros. In
2008 Grafoproject produced four TV programmes entitled “Agroworld” (“Agrosvet”) costing
2.2m dinars, which were to be broadcast on 53 local TV stations, and the next year the same
programmes were produced by the related company BimBors, belonging to a certain Zoran
Vasiljevic, for a compensation of 3.06m dinars.

26



Among the agencies hired by the Ministry of Agriculture there is a certain number from
Novi Sad, such as the Ideological Factory, which was hired in 2009 for shooting an educational
informative spot for the Ministry, costing 3.33m dinars, which was the only income of this
company in that year. The owner of this company is a certain Vujadin Vukmirovic, and the
director Pedja Popic, both from Novi Sad and members of the Rotaract Association, the so-called
Rotary Club, where Minister Dragin was active as well. At the same time Dragin hired another
Novi Sad company Milk & Honey Communications to buy media time for an amount of 12.03m
dinars. The owner of this company is a certain Goran Ivetic, who was on the MP candidates list
for the Force of Serbia Movement.

The Minister of Agriculture, Slobodan Milosavljevic, in the period from 2007 to 2008
engaged the agency Communis for PR services; the same agency was “transferred” together with
him to the Ministry of Trade and Services and was the most favourable there. The Communis is
owned by Ivan Stankovic, who is known by the public as one of the first domestic marketing
experts, the founder of the first marketing agency in Serbia, Saatchi&Saatchi. Communis created
communication projects “We Give” (“Mi dajemo”) for the Ministry of Agriculture for
compensation of 15,000 euros and the production of 26 TV programmes called “Agro
Prognoses” for an amount of 26,000 euros. We found another contract for the same programmes,
which was later on cancelled; but it was with another agency - Media S SMVG, whose owner is
also Stankovic. Besides these contracts, in 2008 the agency provided specialized information to
the Ministry of Culture for an amount of 2.68m dinars and radio spots for the Ministry of Trade
and Services (2.6m dinars), promoting the development of trade in Serbia. The Belgrade Airport
also engaged the Communis in 2008 for marketing presentation and production of films, and the
value of the contract was 93,915 euros.

» Multikom Group, Direct Media, Emotion

Agencies in which Dragan Djilas, the mayor of Belgrade and Democratic Party deputy
president, owns a share have a significant place on the marketing and advertising market. Djilas
owns one quarter share in the marketing agency Multikom Group, in which he used to have a half
share, while now the other quarter is owned by Milica Delevic, the director of the European
Integration Office of the Government of the Republic of Serbia. The company Multikom Group
was established in 2004, and its business is related to advertising in media, leasing media space,
financing productions, purchase and sale of TV rights, etc. Multikom has shares in other
agencies, i.e. 93 percent in Direct Media, whose business is also sale of advertising space. Three
companies called Direct Media, operating in Macedonia, Bosnia and Montenegro, with seats in
Skopje, Sarajevo and Podgorica, are members of this Group.

Multikom Group is the majority owner of the domestic companies Spark Event
Promotion, a company for promotional activities, Sports ADD accounting services, Big Print for
printing services and Frendee for Internet trade, while the production company Emotion, in
which Multikom had been a co-owner with a 49-percent share, produces the most expensive TV
programmes, such as “Big Brother”, “48-Hour Wedding Party”, “All for Love”, “Swapping
Wives”, “Operation Triumph”, “Take It or Leave It”, etc. According to the data obtained by the
Council from the Business Registers Agency (BRA), Multikom was deleted from the Register as
co-owner in the production company Emotion, and IMGS, owned by Goran Stamenkovic, has

27



been registered as its sole owner, which had had a 51-percent share until this change in the
ownership structure of Emotion.

According to the BRA data, Multikom and Direct Media have had a constant growth of
net profit from year to year. In 2008 Direct Media made a net profit of 558,628,000 dinars, while
in the previous 2007 its profit was lower by almost 200m, amounting to 380,604,000. In 2009 its
net profit was 619,679,000 dinars, and in 2010 it was 758,994,000 dinars.

It was similar with Multikom Group, which, together with related companies, made a net
profit of 498,432,000 dinars in 2008 and 563,130,000 dinars in 2009, while in 2010 the net profit
amounted to 790,216,000 dinars.

According to the data obtained from the NBS Treasury, the Anti-Corruption Council
learned that the printing house Big Print, which is a member of Multikom Group, also has direct
business cooperation with state institutions, including those funded from the budget of the city of
Belgrade, whose mayor is Dragan Djilas. This company provides services to the Assembly of the
City of Belgrade, the city municipality of New Belgrade, to most Belgrade theaters (Atelje 212,
Zvezdara Theater, Belgrade Drama Theater, Yugoslav Drama Theater, etc.), and also to the
Tourist Organization of the City of Belgrade, the Belgrade Library, the Cultural Centre of the
City of Belgrade, the Youth Home, and the Health Centre of Rakovica. Big Print has also
provided services to the Historical Museum, the Pedagogical Museum, the National Museum, the
Museum of the History of Yugoslavia, and the Serbian Academy of Science and Arts.

According to press statements ( http://www.standard.rs/vesti/36-politika/6687-slobodan-
antoni-mrea-kolskih-drugarag-u-politikoj-eliti-srbije-.ntml), Dragan Djilas, through his agencies,
controls the leasing of the biggest part of the advertising space on national and regional
televisions in Serbia. In order to check this information, on 27 September 2010 the Anti-
Corruption Council submitted an application to RTS to access information of public importance,
requesting contracts for advertising in the media concluded with marketing agencies from 2007
to 2010. As RTS has not furnished most of the requested documentation to the Council, we could
not examine this problem. We shall present the conclusions we have made on the basis of the
requested documentation RTS has furnished, in the part of the Report dealing with the role of this
public service.

McCann Erickson

During the last three years the McCann Erickson Group agencies have worked for seven
ministries (the Ministry of Agriculture, the Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of Economy
and Regional Development, the Ministry for National Investment Plan, the Ministry of Health,
the Ministry of Mining and Energy and the Ministry for Work and Social Policy), and on the
basis of the answers we got from the state institutions we have found out that the Republic
Telecommunications Agency, the Construction Directorate of Serbia and the Medicines and
Medical Devices Agency of Serbia (ALIMS) have also been clients of this Group. However,
according to the Treasury Directorate, from 2007 to 2011 the McCann Erickson Group agencies
have provided marketing services to a total of 103 budget beneficiaries, or state institutions.
There have been the highest state bodies among them, such as the President of the Republic of
Serbia, the Government and ministries of the Republic of Serbia, and a great number of state-

28


http://www.standard.rs/vesti/36-politika/6687-slobodan-antoni-mrea-kolskih-drugaraq-u-politikoj-eliti-srbije-.html
http://www.standard.rs/vesti/36-politika/6687-slobodan-antoni-mrea-kolskih-drugaraq-u-politikoj-eliti-srbije-.html

owned companies, such as the state-owned company Roads of Serbia (Putevi Srbije), cultural
institutions, such as the Terazije Theater or the Cultural Centre of Novi Sad, state institutes and
agencies, such as the Serbian Privatization Agency or the Health Insurance Institute, local self-
governments, such as the self-governments of the City of Belgrade and of the municipalities of
Novi Beograd, Vracar and Zvezdara, or of the Municipality of Paracin, clinical centres, such as
the Clinical Hospital Centre of Bezanijska Kosa, health centres in Lazarevac and Leskovac,
schools and faculties, and even judiciary institutions, such as the High Magistrates Court of
Belgrade.

The vaccination campaign of the Ministry of Health against the flu virus A H1IN1,
costing 6.7m dinars, was the best known campaign of this marketing agency. However, the most
significant marketing services of Universal McCann (since recently Universal Media), a member
of McCann Erickson Group, have been provided for Telekom Serbia, which has a group of hired
agencies, for production and media relations.

This agency is owned by Srdjan Saper, member of the DS Presidency and an informal
advisor to the President of Serbia, Boris Tadic, who organized various pre-election campaigns.
The magazine Status wrote about this Saper’s informal role in June this year, as well as President
Tadic himself. In a conversation with Svetislav Basara, Tadic said:

“It may sound very apathetic how I got involved in this. And I got involved in all this when four
of us, my childhood friends and | met one night and talked about whether Serbia should be
*given up to the Radicals... There were only four of us...

Basara: You, Krle, Saper, and who was the fourth?
Tadic: Tucko. The four of us.”

Following the proposal of the Government of Serbia, Saper also became the chairman of
the Management Board of the Belgrade Philharmonic Orchestra, with which, according to the
statements of the Treasury Department, his agencies have direct business cooperation, which
constitutes a conflict of interest.

The agency Universal Media operates within the big marketing network McCann
Erickson for SE Europe, which operates in Serbia, Montenegro, Macedonia and Albania, whose
head is also Saper. This marketing network represents some of the biggest domestic and foreign
companies and makes decisions about the biggest marketing budgets in the region. Its annual
turnover is, according to the statements of the company itself, about 25m euros in the region and,
according to the BRA data, in Serbia alone, the companies belonging to this Group (McCann
Group, McCann Erickson, McCann Erickson Public Relations and McCann Erickson Clipping)
made an income of about 1.19 billion dinars, which is about 12 million euros.

The agency McCann Erickson Public Relations had receivables from the budget
institutions in amount of almost 26m dinars only in 2009, which shows a significant increase in
comparison with 9.8m dinars, which it received from these institutions in 2007. According to the
BRA data, McCann Erickson, a company for marketing and market communications, which is
100-percent owned by Srdjan Saper, owns 40 percent of the shares of the McCann Erickson
Public Relations, while Borislav Miljanovic, a former BK TV journalist, owns 60 percent of its
shares.

29



At the same time during 2009, the agency McCann Erickson Press Clipping (now Real
Time Clipping), which was established at the end of 2008, had an increase of its income from the
budget institutions, as some of the jobs and the budget institutions were “channelled” into it. This
agency has had a total annual income from state institutions amounting to 7.1m dinars in 2009,
and 6.5m dinars in 2010. It should be mentioned that the net profit of this agency has constantly
grown since its establishment in 2008. Thus, in the first year of its operation — and it is important
to say that McCann Erickson Press Clipping was established in October 2008, which means soon
upon the formation of the present Government of the Republic of Serbia and the assumption of
the power by the Democratic Party — its net profit was 35,000 dinars, the next year, 2009, it was
7,866,000, and in 2010 it reached an amount of 8,856,000 dinars.

McCann Erickson Press Clipping (or Real Time Clipping) is now owned 100 percent by
said Borislav Miljanovic, as, according to the information from McCann Erickson Group, Srdjan
Saper sold his 51-percent share after the “Philharmony Affair”. It is worth mentioning that it was
learned that, at the beginning of this year, this agency concluded business contracts with the
Belgrade Philharmonic Orchestra, where Saper is the chairman of the Management Board, which
puts him in conflict of interest.

It is also interesting that the amounts paid for services to the McCann Erickson agencies
mainly did not exceed the legal minimum for conducting the regular public procurement
procedure, or they were within the limit of the small-value procurements, which is otherwise
characterized, in analyses of corruption in public procurement, as the area where the largest
budget funds are spent without any control.

Besides the marketing services provided to Telekom Serbia by Universal Media, a
member of McCann Erickson Group, this company has signed many contracts with the
production company Adrenaline, which is also a part of Saper’s Group and 100-percent owned
by him. In 2008 Telekom sponsored Adrenaline with 23.28m dinars for 30 episodes of “Karaoke
Showdown” (“Karaoke obracun”) on TV Pink; then 4.68m dinars was paid for 20 episodes of the
programme “Genius Show” (“Genijalni sou”) on TV Avala; in 2009 it paid 28m dinars for the
series “I’ve Got Talent” (“Imam talenat™); and then, last year, it paid 26.6m dinars for the series
“The Sixth Sense” (“Sesto culo™).

> Initiative, Media Pool

In 2008 and 2009 Telekom Serbia obtained marketing services also from the agency
Initiative, owned by Lowe & Friends, whose only owner now is one of its founders, Branimir
Dimitrijevic Tucko. Specifically, in 1990 he established Lowe & Friends together with Saper and
Nebojsa Kirstic, official adviser to President Tadic and the owner of the agency Nova
Communications.

Media Pool is also one of the agencies which cooperated with Telekom in 2010.
According to the Contract for promotion of this company in the TV series “The Village is
Burning and Granny is Combing Her Hair” (“Selo gori, a baba se ceslja”), Telekom was to pay
28.71m dinars. Media Pool is owned by Magna Europe, a company from Macedonia, but in
contracts with Telekom Tatjana Pantic, who had previously represented Saper’s Adrenaline,
appears as the director of this agency.

30



» Morfeus Group and Morfeus Direct Communications

The name of Tatjana Pantic appears also with the Morfeus Group, which has concluded
with the Ministry of Environment and Spatial Planning deals worth dozens of millions of dinars.
Until 16 August this year Tatjana Pantic had been registered as the owner of 34 percent of the
Morfeus Group shares, while 66 percent belonged to Maja Totovic, who was, according to the
data from her personal CV, the director for strategic planning at McCann Erickson from July
1998 till February 2007.2 As of the mentioned date, Maja Totovic has been registered as the 100-
percent owner of Morfeus Group. It is indicative that this change in the ownership structure
happened after the aforementioned meeting which the members of the Anti-Corruption Council
had with representatives of McCann Group while working on this Report. Specifically, at this
meeting, which was held on 2 August this year, the Council members were told that no indirect
conclusion regarding any relation between Morfeus Group and McCann Erickson should be
made “only on the basis of the fact that Tatjana Pantic had been a former director of Adrenaline”.
The representatives of this agency added that Maja Totovic used to work for McCann Erickson,
but that she had never been a director of this agency. While writing the conclusive parts of this
Report, we noted that in the meantime, or within a period of only two weeks upon the meeting of
the Council’s and McCann Erickson’s representatives, the ownership structure of Morfeus Group
was changed and the name of Tatjana Pantic, who had doubtlessly been the director of Saper’s
Adrenaline, was deleted from the Register.

In December 2008 Maja Totovic established the company Morfeus Direct
Communication, which already in the first year of its operation, 2009, and with only three
employees, made a net profit of 6,452,000 dinars.

In 2009 the Morfeus Group had the most valuable marketing contract among the
agencies, concluded with the Ministry of Environment and Spatial Planning, worth 47.2m dinars,
for production of spots and purchase of media time within the campaign “Let’s Clean Serbia”
(“Ocistimo Srbiju”).

No financial report on the campaign “Let’s Clean Serbia” has ever been published, but
with regard to the documentation it can be said that in 2009 the Ministry spent 100m dinars on
this campaign, and in 2010 not less than 120m dinars. This has been the biggest expenditure of a
state body on a media campaign in recent times. Besides the fact that the results of this campaign
can hardly be measured exactly, the promotion of the personality of Oliver Dulic, minister and a
DS official, is also disputable. This can be seen specifically on the web site
www.ocistimosrbiju.rs (about whose disputable creation the public of Serbia has already been
informed), where the programmes and advertisements, created within the production of this
campaign, can be seen in the Gallery section. Minister Dulic appears in a significant number of
the “Let’s Clean Serbia” programmes, which have been broadcasted on a great number of
televisions, where he informs the public about the great results of his work, but also promotes

8 http://www.linkedin.com/pub/maja-totovic/26/10a/147

31


http://www.ocistimosrbiju.rs/
http://www.linkedin.com/pub/maja-totovic/26/10a/147

local DS officials throughout Serbia. Besides Minister Dulic, Nemanja Delic, the mayor of
Sombor, also appears in the programme of 15 July 2010 on the web site, and Sasa Paunovic, the
mayor of Paracin and DS cadre, appears in the programme of 5 August 2010. The list of DS
officials appearing in these programmes is rather long, and includes Miroslav Krisan, the
president of the Municipality of Kovacica, Zeljka Jurakovic, the director of the Environment
Protection Fund, Slobodan Kocic, the mayor of Leskovac, Vesna Martinovic, the mayor of
Pancevo, etc.

Therefore, it can be said that “Let’s Clean Serbia” was a great promotion of the officials
taking part in it. Besides, there are all the legal premises that the government authorities should
organize the cleaning of the country, but also punish those who pollute it, though voluntary
cleaning should be organized by non-governmental organizations and not by the Ministry. The
Ministry could have used the same money spent on the overly-expensive advertising campaign to
cover the costs of the actual cleaning of the environment and the enforcement of the law; but it is
not doing that because, it seems, the environment is not important either, but rather conducting a
continuous political campaign is. In this way, party officials provide a political campaign for
their party that they do not fund from the party budget, but from the budget of all the citizens of
Serbia. Besides, a consequence of organizing such campaigns is creating influence over the
media, which will not write critically about the fact that this Ministry always passes laws under
urgent procedure, or explain the actual effects of the land conversion, or explain why some
tycoons build even in protected zones of national parks, as in exchange they get money to
advertise the campaign “Let’s Clean Serbia”.

Consequently, it is possible that 100 kilograms of dangerous medical waste is floating in
the river Zapadna Morava, and no government institution accepts the responsibility for it,
including the Ministry of Environment. Therefore, it is possible that the media, when they
discover such alarming news, will later stop reporting about it or raising the question of the
accountability, though it is very easy to discover the participants in this chain.

Besides the above stated, the Ministry of Environment and Spatial Planning has had a
very “unusual” practice of engaging associations of citizens as companies, precisely for the
campaign “Let’s Clean Serbia”. The association of citizens Exit had a contract for the production
of a programme in the campaign “Let’s Clean Serbia” worth 23.6m dinars in 2009, and 20m
dinars in 2010. The Independent Association of Journalists of Serbia, which should represent the
interest of the profession, was also engaged to “follow up the activities of the Ministry during the
campaign “Let’s Clean Serbia”” for an amount of 1.41m dinars in 2009 and 1.7m dinars in 2010.

More non-governmental organizations have been engaged to carry out some other
activities in the area of media, and the Media Association ASMEDI was engaged in 2008 to co-
fund the appendix to the weekly Vreme. In the same year the Association of Journalists of Serbia
received half a million dinars for organizing the Eko Press Convoy.

For the same campaign the Ministry engaged Orange Studio in 2010 for an amount of
69.62m dinars.

32



> Infobiro and TV Frame

While analyzing the documentation, the Council found out that two related agencies, TV
Frame and Infobiro, were practically “covering” the activities of all the state institutions and that
their income comes exclusively from the state institutions. Both these companies follow up the
activities of the ministers and directors, and then pack the shot material, without a critical and
analytical approach, as journalist contributions and post them on the closed web site
www.infobiro.tv, from where televisions throughout Serbia download them free of charge. That
is why those institutions which pay for this service (about 200,000 dinars monthly) can be sure
that they will personally appear on the electronic media programmes.

The owners of TV Frame are Mile Balac and Bojan Trajkovic, and each of them owns a
50-percent share. The two of them also own a 50-percent share in the company Infobiro, where
Sanja Ignjatovic and Ljubisa Paunovic own a quarter each. The services of Infobiro have been
used by: the Ministry of Mining and Energy, the Ministry for Kosovo and Metohija, the Ministry
of Telecommunications, the Ministry of Finance, the Ministry of Agriculture, the Ministry of
Justice, the Ministry of Trade and Services, the Ministry of Labour, the Office for Developing
Regions, the state-owned company JKP Parking Servis and the Agency for Small and Medium-
Sized Enterprises. The Serbian Privatization Agency paid the largest monthly amount of 9,000
euros to TV Frame to follow up its work, and at certain time the agency could separately charge
the travelling and stay costs abroad. From October 2008 to the end of the year, the Agency for
Small and Medium-Sized Enterprises hired both these agencies, Infobiro and TV Frame, which
were providing the same service — the follow-up of the activities. TV Frame produced the spots
“The Tire Repairman” (“Vulkanizer”) (1.21m dinars) and “The Hairdresser’s Shop” (“Frizerska
radnja”) (1.68m dinars).

e Agencies’ income from state institutions

Over the last three years Orange Studio has had the highest value contract with a state
institution concluded in 2010 for an amount of 69.62m dinars; then follows Morfeus Group with
an amount of 47.2m dinars in 2009. Both these agencies were hired for the campaign “Let’s
Clean Serbia”. They are followed immediately by the agency Adrenaline, which made an income
from Telekom Serbia of 32.9m dinars, then TV Frame, which in 2009 made only from the state
authorities an income of 29.78m dinars. Then follows Idea Plus Communications, whose
majority owner is the Slovenian company Pristop Group, with 18.79m dinars in 2008 for the
Ministry of Health’s campaign “Health Is Passed Along by a Smile”; then Communis (17.67m
dinars in 2008), Infobiro (14.62m dinars in 2009), Maxim Media (14.37m dinars in 2008), etc.

When these amounts are compared with the total annual income of these agencies, it can
be concluded that some of them operate only with the state institutions and not on the market.
Thus Morfeus Group made an operating income of 55m dinars in 2009, and the contract with the
Ministry of Environment and Spatial Planning alone was worth 47.2m dinars. TV Frame made an
income of 41m dinars in 2009, while the value of its contracts with the state institutions was
29.78m dinars. Maxim Media made an income of 52,391,000 dinars in 2008, and the value of the
contracts signed with the state institutions was 14.37m dinars.

33


http://www.infobiro.tv/

RTS and RBA as services to the ruling elite

» The Public Service RTS

On a number of occasions over the last year the Anti-Corruption Council requested the
documentation about the operation of the public service RTS, but received a partial response only
in July and August this year. On 27 September 2010 the Council requested from the RTS director
contracts concluded with independent production companies and individual authors in the period
from 2007 to 2010, the contracts on business cooperation with the Eparchy of Backa, the
companies Communis, Cam Media Group, Film and Tone, Media Pro and Emotion Productions,
and copies of contracts for media advertising with marketing agencies which RTS concluded
from 2007 to 2010, as well as all the contracts that were in force during this period and which
had been concluded earlier. Since, in spite of the promises made by the director Aleksandar
Tijanic, RTS has not delivered the requested documentation, the Council made an appeal to the
Commissioner for Information of Public Importance. In spite of the Commissioner’s Decision
No. 07-00-02024/2010-03 of 29 November 2010 accepting the Council’s appeal, and the
submitted proposal by the Council for the enforcement of the Commissioner’s Decision of 1
February 2011, the RTS director did not deliver the requested data, but decided to pay a fine for
non-compliance with the law. Consequently on 16 May 2011 the Council addressed the RTS
Management Board. After a meeting between the Council’s representatives with the new
chairman of the RTS Management Board, Slobodan Markovic, held on 22 June this year, RTS
started delivering parts of the requested documentation, making excuses that the material is too
voluminous to be delivered in one lot. Most of the requested documents have not been delivered
to us so far. A part of the Council’s request to RTS was made in order to check the statements
from the complaint sent to the Council by United TV Experts — UTE. It contained statements of
serious abuses of office, corruption, conflict of interest, personnel manipulations, financial
abuses, violation of the Labour Law, the Public Procurement Law, etc. The Council could not
check some of the statements from the complaint because RTS kept silent.

The RTS director’s non-compliance with the Council’s requests to access information
of public interest is not an isolated case. Specifically, according to the data received from the
Office of the Commissioner for Information of Public Importance, in the period from 2008 to
2010 alone RTS did not comply with as many as eight Commissioner’s decisions, by which the
Public Service was ordered to deliver to the requesters information about whether it has the
information and documentation requested by a number of associations, institutions and
individuals.

It is stated in the complaint sent to the Council by UTE that RTS was awarding
contracts to independent productions through a non-transparent procedure, which caused doubt
that certain interest groups were making financial gain whose value is measured by dozens
million of euros. Once a year tenders are formally announced for selection of programmes of

34



independent radio and TV productions®, but the results of these tenders are not disclosed to the
public. A typical example of disputable cooperation with independent production companies is
the contract with the production company NIRA Film & Television Consulting for the series
“Time for Babies”'® (“Vreme za bebe”), owned by Nebojsa Gagic, who is at the same time co-
owner of the Multikon Group together with Dragan Djilas. It is a series which promotes child-
bearing in Serbia. However, according to the UTE statements, several months before awarding
the contract to NIRA Film & Television Consulting, a series with identical contents had been
prepared by an RTS team, on the order of the TV Belgrade director Nikola Mirkov. However,
before the shooting started, the RTS director general Aleksandar Tijanic had concluded a contract
with a private production company.

Besides non-transparent procedures through which contracts are awarded, the values of
the concluded contracts are also disputable. For a 30-minute programme some production
companies get from RTS a 3-minute commercial time compensation, and some get for similar
productions unreasonably high money amounts. According to the documentation delivered to the
Council by the RTS director after the intervention of the Management Board, the highest
financial compensation per programme was paid to the production company Emotion Production
for the programme “48-Hour Wedding Party” (“48 sati svadba“). The contract for the transfer of
the TV right, concluded on 19 June 2006 between Emotion Production and RTS, provides that
RTS should pay Emotion for the right to broadcast the 104-episode series 12,948 euros per
episode, and an annex for the extension of the validity of the contract for another 104 episodes
was concluded on 29 June 2007. Additionally, according to the Contract, Emotion has the right
to commercials and advertising time, which is specified by another contract, which has not been
delivered to the Council. Multikom Group, owned by Dragan Djilas, had been a co-owner of this
production until recently with a 49-percent share. According to the UTE statements, RTS pays for
independent productions’ series feature programmes even more, as much as 80 to 130 thousand
euros per episode.

Since 2006 RTS has also had business cooperation with the production of the Eparchy
of Backa of the Serbian Orthodox Church (SOC). The contract from 2006, delivered to the
Council by RTS, provides that 60 percent of the total annual budget for the programme “The
Church Calendar”, which amounts to 187 thousand euros, should be paid in cash and the rest in
advertising time. A five-year agreement for cooperation on production and broadcasting of the
religious programme was concluded between religious communities and RTS, which provides
that the SOC Eparchy of Backa should be the producer again, but the financial particulars of this
deal are regulated by a separate contract, which has not been delivered to the Council. The
photocopy of this Contract, which regulated the financial value of this programme from 15 May
2007 to 15 May 2008, was delivered to the Council by the UTE. The Contract provided that the

9

http://www.rts.rs/page/rts/ci/javniservis/story/621/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81
%D0%B8/254031/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8.html
http://www.rts.rs/upload/storyBoxFileData/2009/10/26/1100828/Nezavisne%20produkcije%20Javni%20poziv%20
2011.pdf
1% http://www.rts.rs/page/tv/sr/series/20/RTS+1/64/Vreme+je+za+bebe.html

35



http://www.rts.rs/page/rts/ci/javniservis/story/621/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8/254031/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8.html
http://www.rts.rs/page/rts/ci/javniservis/story/621/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8/254031/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8.html
http://www.rts.rs/page/tv/sr/series/20/RTS+1/64/Vreme+je+za+bebe.html

RTS should pay 24.344.340,80 dinars to Backa Eparchy for one year production of the
programmes ‘“The Religious Calendar” and “The Religious Mosaic”. Besides the contract the
UTE delivered to the Council two bills which Backa Eparchy sent to the RTS on 17 October and
1 November 2008, the amount of the bills were 2.028.695,00 dinars and 1.478.049,26 dinars.

Some members of the RTS Management Board, who make decisions on the appointment
of the director of this medium, also appear as authors of programmes or are related to private
production companies which cooperate with RTS. Thus Dr. Predrag J. Markovic, a member of
the RTS Management Board and an official of the Democratic Party (DS), was also the author of
a number of quizzes for which he received, besides the high monetary compensation he gets as a
member of the Management Board, fees through the company Film and Tone, owned by his
father Jovan Markovic. According to the received documentation, the company Film and Tone
has cooperated with RTS since 2008 on the production of the quiz “The High Voltage” (“Visoki
napon”). The annual compensation to the team of authors grew from year to year, from 4m
dinars in 2007 to 7m dinars in 2010, while RTS also paid that company an amount of about 2m
dinars for the licence. RTS has also delivered to the Council some annexes to contracts which
show that this company also sold films to RTS, but the basic contracts have not been delivered.

Dusan Stokanovic, also a member of the RTS Management Board, was the leader of the
production preparing the programmes “The Religious Calendar” (“Verski calendar”) and “The
Religious Mosaic” (“Verski mozaik™), for which RTS pays significant fees through the Eparchy
of Backa. Among its employees, RTS has owners of private productions; for example, Nenad LJ.
Stefanovic, the responsible editor-in-chief of the RTS informative programme, is one of the ten
owners of the company Vreme Film, which has concluded valuable contracts for the production
of documentary-informative programmes for RTS.

The documentation delivered to the Council shows among other things that some
contracts with production companies provide for compensation, not in money, but in seconds of
advertising time. The research conducted by the Council among some small production
companies hired by RTS in this way, showed that these companies are not often able to sell their
seconds of earned advertising time, but they are obliged to sell them at a significantly lower price
than their realistic price to big marketing agencies behind which are party officials and persons
related to them. Representatives of one of the interviewed production companies stated that they
had to sell their seconds of RTS advertising time to a big marketing agency at a price even ten
times lower than the price foreseen by the relevant RTS pricelist. On the other hand, the
mentioned contract with the production company Emotion Production, behind which Dragan
Djilas had been until recently, provides that RTS pay for the right to broadcast 104 episodes of
the series “48-Hour Wedding Party” (“48 svadba”), 13 thousand euros per episode. In other
words, the same persons who stand behind the marketing agencies that buy off the seconds of
advertising time from small production companies at unreasonably low prices get paid in cash
and not in seconds of advertising time.

According to the statements in the UTE complaint, RTS has for years drastically violated
the Advertising Law. However, only in 2011 the RBA started submitting charge sheets against
media, including RTS, for violation of the Law on Advertising and Broadcasting. In 2010 the
most serious misdemeanor in the work of RTS established by the RBA referred to the protection
of the Serbian language in the programme, as it often happened that inscriptions are written in

36



the Latin script, but it is claimed that RTS fulfills all the supervised programme obligations. At
the same time RTS does not publish data about its business operation, realization of the
programme production, the share of the subscription and advertisements in its income, its
expense, salaries of the employees, how business and programme decisions are made by the
management bodies, etc.

In the presentation of the biggest RTS financial problems in its complaint, the UTE
especially emphasized the organization of the Eurovision Song Contest 2008. The contract which
RTS delivered to the Council, concluded between RTS and the agency Communis for the
realization of the Eurovision Song Contest 2008, is worth 24,723,000 dinars, which is
approximately 300,000 euros at the rate of exchange prevailing at the time. A precise financial
report on this event has never been presented to the public. The UTE also states the existence of
an increasing indebtedness of RTS. Both long-term and short-term liabilities have been
constantly increasing. As of 31 December 2008 the RTS short-term liabilities exceeded its
current assets by 1.484b dinars. All this indicates great uncertainty regarding the material
business operation, which raises justified suspicion that RTS will not be able to operate in future
in accordance with legal principles. RTS’s poor business operation worsened in 2009, but the
financial reports for 2009 and 2010 have not been published to date.

RTS is funded from public revenues and it is an institution which has a special role in the
social, cultural and political life of Serbia. The stated problems are so much bigger because RTS,
as a public service, has a greater responsibility than other media and commercial televisions in
the creation of public opinion and representation of the general interests of the citizens.
However, the RTS management’s refusal to comply with the Law on Free Access to Information
of Public Importance and enable the public to see how public funds are spent, puts into doubt its
ability to fulfill the most important tasks of this public service, one of which is the fight against
corruption. An efficient fight against corruption, which is a priority interest of the citizens of
Serbia, requires unanimous support from the public and the civil society, which can be achieved
only through the media, primarily through the public broadcasting service. However, the
question is how can RTS, which operates non-transparently itself, contribute to the fight against
corruption? That is probably why programmes of the public service very rarely include
investigative, analytical and critical contents.

» Republic Broadcasting Agency (RBA)

The (RBA), for which it can be said that it has never been really independent, but rather
has worked under the constant influence of political parties, has significant responsibility for the
present situation in the media sector in Serbia. The first cases of disputable decisions on
awarding national licences for broadcasting programme (TV BK, RTL) are known, then non-
compliance with the Supreme Court’s decision, then the unlawful Obligatory Instruction to RTS
to broadcast the Serbian Assembly sessions, as well as a series of other RBA actions, such as
approval of obvious and forbidden media concentrations. Thus, instead of defending the
principle of the transparency of media ownership, RBA has contributed mostly to the creation of
the atmosphere of concealed interest in the electronic media because it is exactly the RBA
Council which has “in its hands” appropriate mechanisms for the prevention of forbidden media
concentration in the media sector. During the past three years RBA has approved at least two

37



disputable concentrations of media ownership in the case of TV Avala and RTV B92. As could be
seen, out of the eleven national broadcasters there are nine with non-transparent ownership. In
the July 2011, when the Council finished the first Draft Report and delivered it to the relevant
organizations, associations, and individuals with appeal to make the comments, the RBA
published on its web site the data about ownership of the radio and TV stations with national
coverage. Even though the RBA published certain data, which were not officially published
before (even though that information were given to the public by unofficial sources), the media
ownership is still non-transparent according to the domestic laws and the recommendations of
the Council of Europe, which provide that the transparent ownership prevents the creation of
monopoly in the public information sector, and to enable the judgment on the information and
ideas presented by the media. The doubts about illegal media concentration in the cases of TV
Prva/RTV B92 and TV Avala/TV Pink after the RBA has published the data on the ownership of
the media were not confirmed nor eliminated. It is also not clear from the data on the RBA web
site does a businessman Predrag Rankovic Peconi control Happy TV and Happy Kids TV, and
without that information a judgment about their programmes can not be created.

The first problems in the work of this institution started with the first election of the RBA
Council members in April 2003. A specific problem in the work of this institution is also the fact
that the Broadcasting Law has been amended several times. According to the original solution,
the Parliament of Serbia elected eight members to the Council following the proposal of
authorized proponents: the Government of the Republic of Serbia (1), the Parliament of Serbia
(1), the Parliament of Vojvodina (1), the Executive Council of Vojvodina (1), the University
chancellors (1), associations of broadcasters, journalists and other professional associations (1),
domestic NGOs (1), and churches and religious communities (1). The ninth member was elected
by the Council members themselves, but he had to be from the territory of Kosovo and Metohija.
It proved in practice that it was not clear who nominated candidates of the Council members, but
it was most important who elected them — deputies of the ruling parties.

Three RBA Council members, Nenad Cekic, Vladimir Cvetkovic and Goran Radenovic,
were elected in April 2003 contrary to the procedure, which caused a blockade in the work of the
Agency as consequently some of the elected RBA Council members resigned (Snjezana
Milivojevic and Vladimir Vodinelic). The foreseen nomination procedure, according to which
the nominations, together with the CV data, must be published a minimum of 30 days before the
election, was violated, as it was not done in the procedure of nomination of Cekic and Cvetkovic.
In the case of Radenovic, who was elected as someone who was to live and work in Kosovo
(which was a statutory condition), it was established that he had left the Province long before
that. Consequently the RBA Council always worked in an unlawful atmosphere and, therefore,
the first RBA decisions were always disputed.

Owing to the previous problems, the Law was partially amended in 2004 regarding the
procedure of the election of the RBA Council members and the simplification of the election
procedure; these amendments did not include the request of the media organizations that the
prevailing influence of the state authorities on the election of the Council members be reduced,
as it still does not provide independence in the work of RBA. The Law amendments only
changed the wording referring to the authorized proponent nominating candidates for RBA
Council members, so that instead of the “Government of Serbia and the Parliament of Serbia” the
authorized proponent became the “responsible parliamentary board”, which boiled down to

38



almost identical political influence. Instead of the Government and the Parliament of Serbia,
government bodies still directly nominated four RBA Council members (three by the responsible
parliamentary board and one by the Parliament of Vojvodina), concealed behind the term
parliamentary board, where the ruling coalition always has a prevailing influence.

The politicization of the election of the RBA Council occurred again at the beginning of
2009, when the term of office of some members expired and it took almost one and a half years
to have new members elected. A specific problem was the fact that the first RBA Council
members had not been elected for the same term of office of six years, as foreseen by the Law. It
was clear in March 2009 that all the deadlines for the election of the members had been missed,
but the solution was not in sight. Following the proposal of the Parliament of the AP Vojvodina,
the University, the religious communities and NGOs, the RBA Council members were elected by
the end of that year (Goran Karadzic, Vladika Porfirije, Svetozar Stojanovic and Goran Pekovic),
where authorized proponents — NGOs and the professional media associations — nominated more
than the foreseen number of candidates. Specifically, the Broadcasting Law provides for the
nomination of two candidates for each member, while on their candidate lists they had three and
four names and, therefore, Serbia’s Parliamentary Board arbitrarily elected two candidates from
each list, which caused great dissatisfaction with the proponents. This again created problems
with the election of Council members representing journalists, and the election turned into a
political mockery.

For months the RBA Council was incomplete, and at certain time it had only five
members, instead of nine, because in February 2011 the term of office expired for Nenad Cekic,
then for Aleksandar Vasic and Vladimir Cvetkovic, while Svetozar Stojanovic died in May 2010.
At the beginning of April 2011, Goran Petrovic, a lawyer from Kragujevac, was elected.
According to the media reports, his two previous employments had been at the Health Centre of
Kragujevac and the Pharmaceutical Institution. Petrovic was formally nominated by the
University Conference of Serbia, but he came to the RBA Council as DC cadre, who worked as a
journalist only in his youth for Views (Pogledi). His counter candidate was Dr. Natasa Gospic,
who had graduated from the Electronics and Telecommunications Department of the Faculty of
Electrical Engineering in Belgrade. She has published two monographs and more than 90
professional and scientific papers in the area of the development of telecommunications and
information society. However, the professional criteria were not decisive this time either. All the
described cases significantly burdened the work of RBA affecting the independence of the work
of this institution, which, as it turned out, depended a lot on political parties.

RBA had most of the controversies in its work regarding the disputable award of licences
to the national broadcaster for broadcasting programmes in 2006. On that occasion TV BK was
practically closed because of the publicly disputed decision not to award it a national frequency
licence. The licence was not awarded to the German company RTL either, nor to TV 5 from Nis.
TV BK, owned by the domestic tycoon and then-president of the political party the Force of
Serbia Movement, Bogoljub Karic, formally lost the licence to broadcast its TV programme
because of political bias. The programme of this TV station was stopped by force the very next
day after the decision was made, when police invaded the premises and stopped the broadcasting
of the programme. In spite of the ban, TV BK continued broadcasting its programme via satellite
and organized protests, but it ceased these activities in 2007. In October 2008 the Supreme Court
of Serbia overturned RBA’s 2006 decision on awarding the licences for broadcasting

39



programmes on the national network by which the work of TV BK was forbidden; however, RBA
not only refused to comply with the Court decision, but issued a new banning decision. After
that, RBA has never issued a similar decision banning the work of any medium; it has been
conducting a very weak penalty policy towards broadcasters.

The German TV RTL did not get a licence in 2006 because of the majority foreign capital,
but at the same time a licence was awarded to TV Fox, though it was known that American
capital prevailed in its ownership structure. That decision was also overturned by the Supreme
Court of Serbia in July 2007, when the president of the RBA Council, Nenad Cekic repeated that
they would not comply with Court’s decision.

TV5 from Nis did not get a licence at the first tender in 2007 in spite of the fact that it was
the regional TV channel with the greatest viewer rating in Serbia. It was rejected because of the
ownership share of Olivera Nedeljkovic, Bogoljub Karic’s sister, but at the next tender a year
later, it met all the requirements to get the frequency as it had got rid of Nedeljkovic’s capital.

At the same tender licences were awarded to TV Kosava and TV Happy, which had not
existed before, and whose ownership structure proved to be disputable later on as it was related
to some domestic businessmen. Subsequently it was published that TV Pink gave an 18-million
dinar loan to TV Kosava, but it did not affect RBA’a decision to award a licence to this TV
channel.

On that occasion a national licence was also awarded to another newly-established
television — TV Avala, which is co-owned by businessman Danko Djunic and whose ownership
structure is still disputable, or insufficiently clear.

Besides the mentioned problems with national frequencies, there was a certain number of
disputable decisions made by RBA related to local licences in Apatin, Subotica, Backa Topola,
Kovin, Prijepolje and other places, which were often made in accordance with the local political
needs of the city assembly majority of the relevant town or city. It was too late for Radio Apatin,
whose appeal was accepted by the Administrative Court last year, for the decision arrived too
late as the medium had already ceased its work.

Most of the international organizations, such as OSCE, the Council of Europe and the
European Commission expressed their serious concern because of the procedure according to
which licences were awarded, which was assessed as biased because it was conducted with
inappropriate application of the rules and criteria. The European Commission specifically
indicated the lack of transparency in the process of decision making by the Republic
Broadcasting Agency (RBA). Nevertheless, most of RBA’s disputable decisions have not been
changed so far.

In 2008 the Constitutional Court of Serbia found that the RBA Council’s Obligatory
Instruction regarding the broadcasting of the Parliamentary sessions by RTS was unconstitutional
and unlawful because of the transgression of competence by the Agency. Specifically, RBA
obliged RTS to broadcast Parliamentary sessions at the times specified by the Rules on the Work
of the Parliament, for the purpose of exercising special obligations in public interest. Two
months later, RBA replaced the Obligatory Instruction with a Recommendation by which the
same obligations are recommended to RTS for the purpose of exercising public interest in the
area of public information.

40



The Report on the Work of RBA 2009 speaks to another problem with the work of this
agency. In 2009 this institution made an income of about 457m dinars (€ 4,160,000) from licence
fees, out of which an mount of 318.5m dinars (€ 2,905,000) was paid to the officials of RBA
itself, while the remaining amount of 139.3m dinars (€ 1,270,000) was transferred to the Budget
of the Republic of Serbia. Media organizations stated on a number of occasions that it is
impermissible that the Agency itself decides how much money, received from licence fees,
would be spent for its own needs and how much would be returned to the budget, while at the
same time it does not participate in funding media development projects. When making an
analysis recently, the Anti-Corruption Council found out that RBA had hired companies in a
non-transparent way to carry out various types of research for the needs of the work of the
Agency. Thus one of these companies, News Pro from Subotica, closely related to RBA deputy
president Goran Karadzic, made some analyses of the media market of the local and regional
broadcasters and RTV programmes. The owner of this company from Subotica is Velimir
Kostadinov, a full-time journalist of Vojvodjanski magazin (Vojvodina Magazine), whose owner
and editor is Goran Karadzic himself. At the same time Kostadinov holds the office of deputy
editor of TV Super from Subotica, but in 2009 Karadzic used him as his counter candidate for a
member of the RBA Council, because the proposal of the Parliament of VVojvodina was to have
names of two candidates.

RBA normally fails to react in cases of drastic jeopardizing of public interest by showing
violence in reality programmes. Swear words, violence and insults are everyday features of these
programmes, though according to Article 68 of the Broadcasting Law, broadcasters “must not
broadcast programmes whose contents can be harmful for the physical, mental or moral
development of children and youth, should clearly mark such programmes, and if they broadcast
them, they should do it only between 24.00 and 06.00 a.m.”.

Despite everyday violation of the Advertising Law, until the end of 2009 RBA had not
submitted any charge sheets or managed to make televisions limit their advertising time in
accordance with the Advertising Law and stop with concealed advertising, and despite the fact
that fines range up to 1m dinars. According to the latest data, the situation has changed a little
this year and in the first half of 2011 RBA submitted a greater number of charge sheets.
According to RBA data, national televisions violated the Advertising Law in that period 2,123
times. The record holder is TV Prva, which did not comply with the Law 539 times. Then comes
RTS 1 with 405 times, which is followed by B92 with 338 violations. TV Pink had 315 violations,
TV Avala 93 and TV Happy 91.

The Broadcasting Law gives open hands to the RBA Council to regulate the media scene
by starting with warnings, and if the television stations do not respond, to revoke their licences
temporarily or permanently. RBA may order the following measures to broadcasters: warning,
reminder, temporary or permanent revocation of the broadcasting licence, but it has been proven
that RBA is ready to impose the most drastic punishment only when it is in a political interest.

41



Recommendations:

Data on the actual media owners in the public media register should be made public,
especially in cases where the ultimate owners are from an off-shore zone or where the
real owners are hidden behind the individuals who appear as formal owners in the
competent registers

Commission for Protection of Competition, the Republic Broadcasting Agency and other
competent bodies in accordance with their competences should monitor and regulate the
level of media concentration related to the ownership, programme diversity,
concentration on the marketing market, and also they should investigate and encourage
media pluralism, diversity and quality of programme according to the European union
norms.

Budgets of state-owned institutions should be limited regarding the use of the budget for
advertising and promotion, and state institutions which violate the Advertising Law
should be sanctioned.

Regular public procurement procedure should be prescribed for the services of providing
information, production of RTV programmes and services in the area of relations with
media, because transparent selection of tenderers can be ensured only in this way.

Article 74 of the Broadcasting Law stipulates that the institutions of public broadcasting
service of the Republic of Serbia, the autonomous provinces, as well as the local and
regional broadcaster of the local communities, which are mostly owned by state, are
obliged to made available 10 percent of the annual amount of programme to the
independent radio and TV productions. The independent productions selection process
should be transparent and according to the exact procedure based on criteria which are
consistent with the public service role of the broadcaster and not with the commercial
profit (some shows created by independent production, for example, 48-Hour Wedding
Party)

State institutions should in their regular reports consolidate all forms of cooperation with
media and present them as advertising in media, and not as non-defined specialized
services, research, and other classifications which imply simulated jobs.

Commissioner for information: Information on business cooperation of the bodies of
public authorities and media should be defined as obligatory contents of the Information
Book on the Work of Authorities so that transparency may be enhanced in this area.

The Government of Serbia should publish a consolidated tender for procurement of video
recording services and post it on its Internet page, or establish a video recording
department within its Office for Cooperation with Media

The Government of Serbia should publish a consolidated tender for procurement or
establish a press clipping department within its Office for Cooperation with Media.

RBA and RTS should publish the official results of the tender for selection of RTV
production programmes, and the financial statements, every year.

RBA and RTS should prevent RBA Management Board and Council members from
participating as programme producers.

COUNCIL PRESIDENT
Verica Bara¢

42



CONTENTS

Three basic problems of media in Serbia ... 2
1. Non-transparent ownership structure of the media......................... 4

Off-shore companies as media OWREFS................c..ccccceoeueicininnennnnnn, 6
P VeCernje NOVOSHi...............cccccouieiiiiiiiiiiii e 6
PSS s 7
P TV Prvaand BOZ.........coiiieeeee e 8
P TV AVAIA ..o 9
» Off-shore companies also in Radio Index and Radio Roadstar........ 10
P New Standard.......................cc.ccooeeeiviiiiiiiiiiiie i 11
P ERONOMUSE...............cccvveecviiiie et 11
P ODJEKEIV. eaiiiicieee e 11
> Nedeljni Telegraf and Borba............ccccccovveviiieiieie e, 11

Domestic politicians and businessmen as media owners................ 12
P HAPDPDY et 12
P RAIO S..oo s 12
» TV Most and Palma PIUS...........cccovieiiiiniiec e 12
P Pecat (Stamp).....c.cov e s 13
P PraVOa.....ccoiiiiceee e 13
> V0jvodina INTO GroUP .......ooiiiiiiiie e 13
P RAAI0 FOCUS. . ccoreeernssnsanssssassassasssnsnsssssssosssssssasssssnssssessessessesseaseseeenens 13

Journalists as Media OWNETS. ........ccccueerereneriereseeee e 14
> The Weekly VIemME.. ..o 14

Foreign capital and the state as media OWREFS................................ 14

OWREFSRID ADUSE «oo.ueeennnnneiiniiiiiiiiiiiiiiii e 15

2. Financial influence of state institutions on media

>
>

(buying influence) and the role of marketing agencies................. 16
Procurement through various models ...........cccocevevieiiiiieinere e 18
Telekom Serbi@..................cccooocuuiiiiiiiiiiiiiii e 20
Ministry of Environment and Spatial Planning......................... 21

43



> Serbian Privatization AQENCY.........cooviriiiiiiieie e 21
» Ministry of Economy and Regional Development............................ 22
> Ministry of Health...........coooiiii e, 22
» Ministry Of Agriculture........c.c...uooceveceeiieiiiiieeie e, 23
» Ministry of Work and Social Policy..............eeeeuvossenssvnssenssnness . 23
» Ministry for Kosovo and Metohija....................c.cc.cccooevvvinnnnnnnnnn. 23
P MINISErY INTEIIO . uiueininiiieiiiiiiiee e, 23
» Tax Administration Department............ccccceevevieveiieese e 24
> National Employment Office......ccceeeeuiniiiiiiniinniiiiiiieiiaee 24
» State-owned company Electrical Power Industry of Serbia (EPS)...24
Influence of agencies for relations with media
and private production COMPANIES. .........ccuevereriererenese e, 24
Distribution of agencies by political parties............c.cccvvvviviininnnne. 25
e Personal predisposition towards certain agencies........................... 26
» Multikom Group, Direct Media, Emotion............ccccceeviveiveieiiennnn, 27
» MCCANN EFICKSON.....oiiiieiieeie et 28
> Initiative, Media POOL............ccccoiiiiii e 30
» Morfeus Group and Morfeus Direct Communications................... 31
> INfobiro and TV Frame.........coccoiveiiiieieee e 33
e Agencies’ income from state iNSHIULIONS... ...................ccccoveiieerinnnnne. 33
RTS and RBA as services to the ruling elite...........ccccocevveiieieinnnn. 34
> The PUbDIIC SErvIiCe RTS......ciiieeie e 34
> Republic Broadcasting Agency (RBA)........cccooiiieienencienieses 37
ReCOMMENALIONS .......ooeeiiee e s 42
(0] 01 (=] 1 | £ J PRSP 43

44



